Amerikansk told kan ramme canadisk samlede biler hårdt
Med Donald Trumps kommende 25 % importtold på alle biler produceret uden for USA, står Canadas bilindustri ifølge Driving over for en potentiel økonomisk lussing.
Canada har ingen egne bilmærker, men landet er en vigtig produktionshub for globale bilproducenter som GM, Honda, Toyota og Stellantis.
Og størstedelen af de biler, der samles i Canada, eksporteres direkte til USA – ofte med et canadisk stempel og amerikanske dele.
Over 1 million biler ramt – direkte
I 2024 blev der samlet over 1 million biler i canadiske fabrikker, herunder højvolumenmodeller som:
Toyota RAV4 (368.577 stk.),
Honda CR-V (214.095 stk),
Honda Civic (206.455 stk)
Chevrolet Silverado (152.190 stk).
Også Chrysler Pacifica, Lexus RX, Dodge Charger EV og Lexus NX samles i Ontario – og sendes primært syd for grænsen.
Med Trumps toldplan risikerer disse modeller pludselig at blive markant dyrere på det amerikanske marked.
Politisk gengæld og økonomisk usikkerhed
Canadas regering har allerede svaret igen i form af blokerede tilskud til Tesla – som følge af USA’s bil-told.
Men spørgsmålet er, om det er nok til at imødegå de langsigtede konsekvenser.
Tariffer kan med ét slag gøre canadisk-samlede biler uattraktive for amerikanske forbrugere og presse fabrikkerne til enten at skære i produktionen – eller flytte den helt.
Jobs og investeringer på spil
Mere end 125.000 jobs er direkte knyttet til bilproduktion i Canada, og yderligere hundrede tusinder arbejder i leverandør- og logistikled.
Hvis Trump gør alvor af sin toldpolitik, kan det få vidtrækkende konsekvenser for investeringer i canadiske produktionsanlæg – både for nuværende og fremtidige elbilprojekter.
Med en kompleks forsyningskæde, hvor bildele krydser grænsen flere gange under samling, er Canadas rolle i Nordamerikas bilindustri ikke til at undervurdere.
Men med nye amerikanske barrierer på vej, er det canadiske “Build Here, Sell There”-princip nu sat under maksimalt pres.