Ny bekendtgørelse træder i kraft 2. april
USA’s præsident Donald Trump har endnu engang sat toldsatser på dagsordenen.
Med en ifølge Motor1 ny bekendtgørelse underskrevet onsdag i Det Hvide Hus vil alle biler, der er produceret uden for USA, blive pålagt en 25 procents importtold fra den 2. april – medmindre ordningen udsættes igen.
Skal styrke amerikansk bilindustri
Ifølge Trump skal den nye told være med til at “genoplive den amerikanske bilindustri som aldrig før” og samtidig generere op mod 100 milliarder dollars i statsindtægter.
Trump betegner tolden som permanent – i hvert fald så længe han sidder ved magten.
Samtidig arbejder hans administration på at gøre rentefradrag for billån muligt for biler produceret i USA.
Det forslag kræver dog kongressens godkendelse.
Undtagelser og gråzoner
Når det gælder bildele, er reglerne ikke helt klare endnu.
Trump har udtalt, at dele produceret i USA og brugt i biler samlet udenfor landet vil være undtaget, hvis de returneres til USA til endelig samling.
Men hvis bilerne færdigbygges i udlandet, rammes de af tolden – uanset hvor delene kommer fra.
Det kan føre til hovedbrud hos producenter, der har komplekse produktionskæder på tværs af landegrænser.
Følger for både udenlandske og amerikanske mærker
Tolden vil ikke kun ramme biler fra Japan, Sydkorea og Tyskland – men også amerikanske mærker med produktion i udlandet.
Eksempelvis produceres Chevrolet Silverado både i USA og Mexico, og Ford Maverick bygges udelukkende i Mexico.
Det kan gøre flere populære modeller markant dyrere for amerikanske forbrugere.
Selvom toldbeslutningen nu er officiel, har Trumps tidligere handelspolitiske udmeldinger ofte ændret karakter med kort varsel.
Det er derfor ikke utænkeligt, at nye undtagelser eller justeringer kan komme i spil – enten før eller efter 2. april.
Hvis Trumps 25 % told på alle udenlandske biler faktisk bliver indført og fastholdes, kan det få en række indirekte konsekvenser for Danmark – selvom Danmark ikke eksporterer biler direkte til USA i nævneværdigt omfang.