Leverandør med kunder som VW og Porsche i økonomisk krise
Den tyske bilindustri er ramt af endnu en alvorlig nedtur ifølge MazOnline.
Den vigtige underleverandør Schlote har indgivet konkursbegæring, selvom flere af virksomhedens fabrikker – herunder den i Brandenburg an der Havel – faktisk kører med overskud.
Fabrikken beskæftiger omkring 130 medarbejdere og har siden 2005 leveret komponenter til store kunder som Volkswagen, Skoda og Porsche.
Banker trækker sig – trods positive tal
Ifølge oplysninger fra den udpegede midlertidige insolvensforvalter, advokat Manuel Sack, handler det ikke om manglende ordrer.
“Produktionen fortsætter uændret – opgaverne er der,” lyder det fra Schlotes ledelse.
Problemet opstod, da flere storbanker opsagde kreditlinjer til koncernen, efter moderselskabet indgav konkursbegæring.
De fire datterselskaber stod tilbage med ubetalelige gældsforpligtelser på omkring 20 millioner euro.
Job i fare trods efterspørgsel
Samlet er ca. 1350 arbejdspladser i spil, og mens de ansattes lønninger er sikret i tre måneder via statsligt insolvenzgeld, arbejder man intenst på at finde nye investorer og sikre fortsat drift.
Flere bilproducenter har allerede tilkendegivet deres støtte, og Schlote har sat alt ind på at bevare produktionen og opretholde leverancer.
Endnu et symptom på en skrantende industri
Schlotes konkurs kommer kort tid efter, at en anden stor leverandør, ZF, rapporterede et milliardunderskud og nedskæringer på fabrikken i samme by.
Det vidner om en branche i ubalance – presset af elektrificering, global konkurrence og usikkerhed i forsyningskæderne.
Selvom fabrikkerne i sig selv er rentable, viser Schlote-sagen, hvor sårbar bilindustrien er over for finansiel ustabilitet.
Konkursen kan få ringe i vandet langt ind i forsyningskæden og forstærker billedet af en europæisk bilbranche, hvor selv velfungerende dele står i fare for at kollapse under vægten af strukturændringer og manglende tillid fra kapitalmarkederne.