Virtuelle verdener skaber nye testscenarier
Volvo anvender nu avanceret AI-teknologi og virtuelle 3D-miljøer til at forbedre udviklingen af deres sikkerhedssystemer.
Ved hjælp af såkaldt “Gaussian splatting” genskaber Volvo virkelige trafiksituationer i detaljerede 3D-simuleringer.
Disse kan manipuleres, så man tester forskellige scenarier og dermed forbedrer bilernes reaktion i kritiske situationer.
Data fra sensorer bruges til træning af software
Volvos nyere biler indsamler enorme mængder data via sensorer, herunder nødbremseaktivering, pludselige ratudslag og førerens indgreb.
Denne data bruges som udgangspunkt til at skabe simulerede hændelser, der udvides til tusindvis af variationer.
Målet er at kunne forudse og afværge ulykker, før de sker. Teknikken forkorter udviklingstiden markant – fra måneder til dage.
Samarbejde og supercomputerkraft i ryggen
Projektet er udviklet i samarbejde med Zenseact og anvender hardware fra NVIDIA.
Volvos kommende elbiler er bygget med NVIDIA-platforme, som kan indsamle og analysere data i realtid.
En ny AI-supercomputerplatform – støttet af Volvo og Zenseact – træner sikkerhedsmodeller i stor skala og fremskynder udviklingen af avancerede førerassistentsystemer.
En del af en længere sikkerhedshistorik
Volvo har i årtier været førende inden for sikkerhedsudvikling.
I 1970’erne var det målebånd og ulykkesanalyse – i dag er det neurale gengivelsesteknikker og virtuel simulation.
Erfaringen fra tidligere sikkerhedsinnovationer – såsom WHIPS og SIPS – kombineres nu med AI for at skabe næste generations førerassistentsystemer.
Volvo ser Gaussian splatting som et afgørende værktøj til at fange sjældne, men kritiske, hændelser og sikre, at bilens software er forberedt på det uventede.