Fra onsdag vil Føtex, Bilka og Netto, som alle er en del af Salling Group, markere europæiske varer med stjerner på prisskiltene. Dette nye tiltag er annonceret af Salling Groups administrerende direktør, Anders Hagh, på LinkedIn. Formålet er at gøre det lettere for kunderne at identificere og vælge varer produceret i Europa, som reaktion på kundeforespørgsler om at fremme europæiske mærker.
Markeringerne vil blive introduceret i Bilka og Føtex fra onsdag og i Netto fra torsdag. Hagh forklarede, at der har været en stigende interesse for europæiske dagligvarer blandt kunderne, og det har motiveret denne nye markering. Han nævnte også, at Salling Group vil fortsætte med at tilbyde varer fra hele verden, men det nye mærke tilbyder en ekstra service for de kunder, der specifikt ønsker at købe europæiske produkter.
Kommer delvis på baggrund af Facebook gruppe
Beslutningen kommer i kølvandet på en bevægelse blandt danskerne, der ønsker at boykotte amerikanske varer, delvist drevet af en Facebook-gruppe med næsten 73.000 medlemmer. Dette sker i lyset af spændinger mellem USA og Europa, og gruppen understøtter boykot af amerikanske produkter på grund af handelspolitikker.
På den anden side vil konkurrenterne Coop, Rema og Dagrofa ikke følge efter Salling Groups initiativ. Coop og Dagrofa, der driver kæder som SuperBrugsen, Meny og Spar, har tidligere udtalt, at de fortsætter med at fremhæve danske og økologiske varer, samt andre mærkningsinitiativer som Fairtrade, uden planer om yderligere tiltag for nu.