EU

tir, 19 nov 2024

Medie: EU vil støtte kinesiske virksomheder i bytte for rettigheder

I sidste måned lød det fra EU-Kommissionen, at man vil indføre toldsatser på op til 35 procent på kinesiske elbiler. Det kommer oven i en eksisterende afgift på 10 procent. (Arkivfoto).
Str/Ritzau Scanpix I sidste måned lød det fra EU-Kommissionen, at man vil indføre toldsatser på op til 35 procent på kinesiske elbiler. Det kommer oven i en eksisterende afgift på 10 procent. (Arkivfoto).

EU har planer om at få kinesiske selskaber til at overføre deres intellektuelle ejendomsret til europæiske virksomheder i bytte for EU-støtte.

Det oplyser to højtstående EU-embedsmænd til erhvervsmediet Financial Times.

Ifølge mediet er tiltaget en del af en hårdere teknologisk handelsstrategi i kølvandet på USA's valg af Donald Trump som den næste præsident.

- Hvis vi vil spille sammen med Trump på nogle af hans dagsordener, er vi nødt til at beslutte, hvad vi skal gøre med Kina, lød det fra én af de unavngivne embedsmænd.

Personer tæt på Donald Trump har ifølge Financial Times sagt, at han vil lægge pres på EU for at følge hans eksempel og opstille flere barrierer for kinesiske varer og investeringer.

Intellektuel ejendom er alle opfindelser eller idéer, som er skabt af mennesker. Beskyttelsen af disse rettigheder er bestemt ved lov. Det gælder brugsmodeller, patenter, varemærker, design og ophavsret.

De nye kriterier vil kræve, at kinesiske virksomheder har fabrikker i Europa og deler deres teknologiske viden.

Kravene vil i første omgang blive indført i et udbud til udvikling af batterier i december, hvor der vil være tilskud til en værdi af en milliard euro, oplyser embedsmændene til Financial Times.

Selv om kravene er i langt mindre skala, minder de om Kinas egen ordning. Den presser udenlandske virksomheder til at dele deres intellektuelle ejendom i bytte for adgang til det kinesiske marked.

EU's planer er en del af en skærpet holdning til Kina. EU forsøger at beskytte virksomheder i EU, der er underlagt strenge regler, mod at blive underbudt af billig og mere forurenende virksomheder fra Kina.

I oktober bekræftede EU-Kommissionen, at man vil indføre toldsatser på op til 35 procent på kinesiske elbiler. Satsen kommer oven i en eksisterende afgift på 10 procent.

Kommissionen har desuden indført strengere krav til virksomheder, der søger om tilskud til brint. Kun 25 procent af delene i de elektrolysatorer, der bruges til at fremstille brint, må komme fra Kina.

Hvis den kommende amerikanske præsident, Donald Trump, gør alvor af sin trussel om en told på kinesisk eksport på 60 procent, vil kinesiske virksomheder sandsynligvis forsøge at omdirigere den til andre regioner såsom EU.

EU vil derefter skulle forsøge at dæmme op for den overflod af kinesisk eksport, som uvilkårligt vil komme, skriver Financial Times.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Danske unge får 15 millioner til Europa-rejser Regeringen har lørdag lanceret EuropaPuljen. Puljen skal bidrage til forståels... Læs mere
Ministre vil have Google til at stoppe eksperiment i Danmark Google har igangsat et tiltag, hvor danskere ikke kan søge nyhedsartikler frem ... Læs mere
Justitsministeren takker nej til kongelig orden Imens en række socialdemokrater i den seneste tid har modtaget ordener, siger j... Læs mere
EU godkender kæmpe amerikansk Novo-opkøb Novo Nordisk er kommet et skridt nærmere på at foretage amerikansk opkøb. Det... Læs mere
Zelenskyj: Andet bidrag af danske F-16-kampfly er kommet til Ukraine Den ukrainske præsident udtrykker sin taknemmelighed over for hele den danske n... Læs mere