Finans

fre, 06 sep 2024

af Mikkel Preisler

7-Elevens ejer afviser opkøbstilbud på 259 milliarder kroner

Opkøbstilbud på knap 39 milliarder dollar afvises af 7-Eleven-ejer. (Arkivfoto).
Kim Kyung-Hoon/Reuters Opkøbstilbud på knap 39 milliarder dollar afvises af 7-Eleven-ejer. (Arkivfoto).

Der skal punges mere end 39 milliarder dollar - eller 259 milliarder kroner - ud, hvis man vil have overdraget nøglerne til tusindvis af 7-Eleven-butikker.

Det må den canadiske detailkoncern Alimentation Couche-Tard, der blandt andet står bag Circle K-tankstationerne, indse.

Koncernens opkøbstilbud er nemlig blevet afvist af Seven & I, der ejer den velkendte kæde af kiosker. Det skriver Seven & I i en meddelelse på sin hjemmeside fredag.

- Efter en grundig gennemgang af tilbuddet har bestyrelsen enstemmigt konkluderet, at tilbuddet ikke er i aktionærernes bedste interesse, lyder det.

Alimentation Couche-Tards interesse for foretagendet har været kendt i en længere periode. Opkøbstilbuddet blev bekræftet i midten af august.

I den forbindelse valgte Seven & I at nedsætte et udvalg, der skulle kigge tilbuddet igennem for derefter at komme med en anbefaling til bestyrelsen.

Seven & I giver i fredagens meddelelse udtryk for, at firmaet er villig til at indgå i yderligere forhandlinger med canadierne. Men for at trække den japanske koncern til forhandlingsbordet på ny, kræver det tilsyneladende et højere tilbud.

Tidligere har mediet Nikkei skrevet, at dette potentielt kan ende som det største udenlandske opkøb af en japansk virksomhed nogensinde.

Det canadiske opkøbsforsøg skulle være det første af slagsen i Japan, siden landets regering blødgjorde reglerne sidste år. Det har The Guardian tidligere beskrevet.

De nye regler har gjort det sværere for bestyrelser at ignorere uopfordrede købstilbud. Med de tidligere regler var det lettere for topcheferne at blokere tilbud, selv om aktionærerne ønskede at give grønt lys.

7-Eleven-kædens historie, der begyndte i den amerikanske delstat Texas, strækker sig helt tilbage til 1927.

Det var dog først i 1946, at kæden fik sit velkendte navn. Det fik den på grund af sine åbningstider fra klokken 7 om morgenen til klokken 23 om aftenen.

Ifølge AFP findes der mere end 85.000 butikker på verdensplan.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Kæmpe jordskælv i Thailand og Myanmar Thailand og Myanmar er i dag blevet ramt af et voldsomt jordskælv, der har medf... Læs mere
Volvo bruger AI og virtuelle miljøer til at forbedre sikkerheden Volvo går forrest i jagten på mere sikker kørsel – med banebrydende AI og v... Læs mere
Audi tager banebrydende skridt med virtuel styring i karrosseriproduktion Audi skaber verdensnyhed med virtuel produktionsstyring i karrosseriafdelingen o... Læs mere
Opel sætter ny standard for sædekomfort i Grandland og Astra Opel tager komfort og bæredygtighed til nye højder med avancerede ergonomiske ... Læs mere
Mercedes-Benz sætter ny standard for bæredygtighed med ny CLA-model Mercedes-Benz tager endnu et skridt mod en grønnere fremtid med lanceringen af ... Læs mere