Gratis værktøjer

fre, 20 maj 2022

Hvad er Blue Ocean strategi?

Hvad er Blue Ocean strategi?

Denne artikel indeholder affiliate links.

Blue Ocean strategi er en værdiskabende strategisk tilgang, som kan hjælpe din virksomhed med at skabe sig et nyt marked. I stedet for at konkurrere i et allerede eksisterende marked, hvor der allerede findes mange konkurrenter, går du efter at skabe et nyt marked. Dette kan du blandt andet gøre ved at udvikle helt nye produkter og services, som ikke tidligere er set på det marked, du ønsker at indtage.

En af fordelene ved blue ocean strategi er, at der ikke er så mange konkurrenter. Det betyder også, at det kan være en mere omkostningseffektiv strategi, da du ikke skal bruge så mange ressourcer på at konkurrere med andre virksomheder.

Hvordan arbejder man med Blue Ocean strategi?

Det første skridt i blue ocean strategi er at identificere de såkaldte “red oceans”. Dette er markedet, hvor der allerede findes mange konkurrenter, og hvor det derfor kan være svært at skabe vækst. Når du har identificeret de red oceans, skal du så finde et “blue ocean”. Dette er et marked, hvor der endnu ikke er mange konkurrenter, og hvor der derfor er mulighed for at skabe vækst.

Når du har fundet et blue ocean, skal du udvikle en strategi for, hvordan du kan indtage dette marked. Dette gøres ved at udvikle nye produkter og services, som ikke tidligere er set inden for en given branche. I denne proces skal man sørge for at afholde brainstorm eller brainwriting for at være opfindsom.

Derudover er det også vigtigt at have en forståelse for, hvad der driver forbrugerne. Hvilke behov har de, og hvorfor vil de have et bestemt produkt eller service? Når man forstår dette, kan man bedre udvikle produkter og services, der kan skabe værdi for forbrugerne.

En blue ocean strategi er således en strategisk tilgang, som går ud på at finde nye markeder, hvor der ikke tidligere har været konkurrence. På denne måde kan virksomheder skabe vækst og øge deres markedsandel. Det er dog vigtigt at have en forståelse for, hvad der driver forbrugerne, så man kan udvikle produkter og services, der vil skabe værdi for dem.

Forklaring på Blue Ocean strategi

Blue Ocean strategi er en værdiskabende strategisk tilgang, som kan hjælpe din virksomhed med at skabe sig et nyt marked. I stedet for at konkurrere i et allerede eksisterende marked, hvor der allerede findes mange konkurrenter, går du efter at skabe et nyt marked. Dette kan du blandt andet gøre ved at udvikle helt nye produkter og services, som ikke tidligere er set på det marked, du ønsker at indtage.

Hvad er forskellen på red ocean og blue ocean?

Red ocean er et marked, hvor der allerede findes mange konkurrenter, og hvor det derfor kan være svært at skabe vækst. Blue ocean er et marked, hvor der endnu ikke er mange konkurrenter, og hvor der derfor er mulighed for at skabe vækst.

Læs en bog om Blue Ocean strategi

For at lære mere om blue ocean strategi, kan du læse en af de mange bøger, der er skrevet om emnet. Nogle af de mest populære bøger om blue ocean strategi inkluderer “Blue Ocean Shift” og “Blue Ocean Strategy”.

Vi anbefaler bogen "Blue Ocean Strategy 2. udgave "sådan skaber du et konkurrencefrit marked og gør konkurrenterne irrelevante" skrevet af Renée Mauborgne & W. Chan Kim. Bogen er fra 2015 og er blevet en global bestseller, som organisationer og industrier over hele verden har taget til sig. Den udfordrer alle de gængse opfattelser af, hvad der kræves for at opnå strategisk succes.

Du kan købe bogen ved at trykke på knappen herunder.

Læs andre artikler om iværksætterteorier her.