Denne artikel indeholder affiliate links.
LEAN startup er en måde at drive forretning på, som er blevet populær i de senere år. Det bygger på et grundlæggende princip om, at man skal have minimal værdi for kunderne for at starte en virksomhed. På den måde undgår man at bruge tid og ressourcer på noget, der ikke har reel værdi for kunderne. I dette blogindlæg giver vi et kort overblik over LEAN startup-tankegangen og fortæller om, hvordan du kan benytte metoden.
Lean Startup fremsætter en model i tre faser, der kan bruges gennem hele entreprenørskabsprocessen eller i udvalgte perioder for at sætte fokus på kunderne og fart på udviklingen. Modellen tager udgangspunkt i, at beslutninger i entreprenørskabsprocessen skal tages på baggrund af valideret læring, og minder derfor om akademiske metoder som de studerende kender.
Hvad betyder LEAN Startup?
LEAN Startup har sin oprindelse i software-udviklingsmiljøet i Silicon Valley i Californien, og er baseret på en række principper, der skal hjælpe med at effektivisere og systematisere entreprenørskabsprocessen.
Tilbage i år 1998 rejser firmaet there.com 40 millioner dollars for at udvikle en online 3D virtuel verden hvor mennesker kunne mødes og holde samtaler sammen. Efter mange års grundig udvikling og planlægning bliver der lanceret en lukket betaversion i år 2001. Efter en hel del forbedringer og yderligere lukkede beta versioner åbner man websitet for almindelige brugere i marts 2003.
På trods af en omfattende kampagne er der kun få tusinde kunder som skriver sig op som brugere, og væsentligt under målsætningen. På trods af mange forbedringer og efter at have prøvet at få gjort virksomheden profitabelt lukkes there.com i marts 2010. Denne episode og lignende katastrofer at grundlaget for at udvikle teorien bag LEAN Startup.
Hvordan benytter man LEAN startup?
LEAN startup-metoden går i al sin enkelthed ud på at bygge et minimum af produkt - eller MVP (Minimum Viable Product) som det også kaldes - for derefter hurtigt at teste dette hos potentielle kunder.
Hvis kunderne er interesserede i produktet, kan man begynde at udvikle det videre. Hvis ikke, har man sparet tid og penge ved ikke at bruge ressourcer på noget, der ikke er brugbart hos forbrugerne.
Hvorfor benytte LEAN Startup?
Jævnfør professor Clayton Christensen, Harvard Business School, bliver der hvert år i USA introduceret ca. 30.000 nye produkter – og det er ikke de små billige produkter vi taler om. Det er store og meget dyre udviklingsprojekter. Det er ikke overraskende, men det er måske overraskende at 95% af dem fejler og bliver taget af markedet igen. Dette er et kolossalt ressourcespild.
I klassisk produktudvikling bruges der mange ressourcer på at udvikle produkter og services ud fra en hypotese om, at der er kunder der efterspørger produktet. Man hvor ved vi egentlig det fra? Kan vi stole på disse hypoteser? Reelt er det først når alle udviklingsomkostningerne er afholdt, og produktet er lanceret på markedet, at realiteterne melder sig og vi ser om hypotesen hold vand. Clayton Christensen forskning viser, at hypotesen ikke holder i 95% af produktlanceringerne.
Det er denne problematik som LEAN Startup metoden forsøger at løse.
Bliv klogere på LEAN startup
Hvis du ønsker at blive klogere på LEAN startup kan vi anbefale bogen "Lean Startup" af Sigma Academy. Du kan købe bogen ved at klikke på knappen herunder.
Læs andre relevante artikler her.