Nyheder

søn, 26 mar 2023

Forbrugerråd vil have elregninger der er til at forstå

Elinstallationer (Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix)
Derfor bør branchen standardisere og forsimple forbrugernes elregninger. Det mener Forbrugerrådet Tænk, der i et nyt udspil giver 20 forslag til bedre vilkår for el-, gas- og fjernvarmekunder. - Regningerne skal indeholde de vigtigste nøgleoplysninger, herunder spottillæg per kilowatt-time, der muliggør reel sammenligning på tværs af elselskaberne. - Derudover skal detaljerede forbrugs- og prisoplysninger være lettilgængelige for den gruppe af forbrugere, der gerne vil dykke ned i deres forbrug. For eksempel via elselskabernes selvbetjeningsløsninger, lyder det i et af forslagene. Derudover bør branchen gå i gang med at ensarte betegnelser for elprodukter, priser og gebyrer på tværs af selskaber. Produktnavne som "flex-el", "variabel el" og "grøn el" kan forvirre forbrugerne. Det gør det svært at gennemskue for eksempel produktets klimaaftryk. Baggrunden for udspillet er tal fra Ankenævnet på Energiområdet og fra forbrugerrådet. De viser en stigning i klagesager over energiselskaber. I Ankenævnet på Energiområdet oprettede man 428 sager i 2022. Det er mere end dobbelt så mange sager som i 2021, hvor der var 186 i 2021, skriver Forbrugerrådet Tænk. Forbrugerrådets egen rådgivning modtog desuden mere end tre gange så mange henvendelser fra forbrugere om energi i 2022 sammenlignet med året inden. - I takt med at priserne steg i 2022, er det væltet frem med problemsager for både virksomheder og myndigheder. - Det er blevet tydeligt, at det er svært at være forbruger af energi og for eksempel helt grundlæggende at få oplyst priser og komme i kontakt med sit selskab, når man har spørgsmål, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt i en pressemeddelelse. Organisationen foreslår også at indføre bevilling til at oprette og drive elselskaber. Over for Jyllands-Posten kalder Mads Reinholdt det "lidt Wild West-agtigt, at to gode venner i en etværelseslejlighed kan slå et selskab op, hive en masse kunder ind, behandle dem dårligt og derefter sælge dem videre – og endda lave en god forretning ud af det". Derudover bør forbrugerne som udgangspunkt altid betale for deres faktiske elforbrug, medmindre de selv aktivt tilvælger acontobetaling, foreslår Tænk. I næste uge fremsættes et lovforslag på området. Det siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) til Jyllands-Posten i et skriftligt svar. Det skal indføre mulighed for fængselsstraf ved grove og systematiske overtrædelser af markedsføringsloven. /ritzau/

Andre læser også

Tandpastagigant sælger flere tandbørster og øger overskud Colgate-Palmolive har i andet kvartal øget sit driftsoverskud med 118 millioner... Læs mere
SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere