En af Danmarks mest betydningsfulde havne har trukket sig fra branchefællesskabet Danske Havne. Esbjerg Havn har i stedet valgt at melde sig ind i Dansk Industri gennem organisationen Danske Shipping- og Havnevirksomheder. Et markant kursskifte, der ikke alene handler om strategi – men også om tillid.
Ifølge næstformand i Esbjerg Havns bestyrelse, Jesper Frost Rasmussen (V), har havnen længe haft svært ved at se sine interesser blive tilstrækkeligt varetaget i Danske Havne. Men beslutningen blev forstærket af det politiske landskab, hvor Søren Gades dobbelte roller som både formand for Folketinget og bestyrelsesformand i Esbjerg Havn har skabt debat:
"Det blev nok den berømte dråbe," udtaler Jesper Frost til DK Nyt.
Han henviser til udtalelser fra Carsten Aa, direktør for Odense Havn og formand for Danske Havne, som i 2023 udtrykte bekymring over Gades dobbeltrolle. Aa kaldte det en “latent risiko” for interessekonflikter. Udtalelsen faldt ikke i god jord i Esbjerg, hvor Frost fandt det upassende og mente, at det ikke burde være Carsten Aas anliggende.
Et spørgsmål om interesser
Kritikken af Gade kom ifølge Aa ikke fra Danske Havne som organisation, men fra ham personligt – i rollen som direktør for Odense Havn. Ikke desto mindre opstod der tvivl om grænsedragningen mellem konkurrence og kollegialitet blandt havnene, især da både Esbjerg og Odense har store ambitioner inden for offshore-vind.
Hos Esbjerg Havn har man tydeligvis ønsket en ny retning, hvor medlemskab i Dansk Industri bringer havnen tættere på sine kunder og sine kerneinteresser. Direktør Dennis Jul Pedersen slår fast:
"Vi passer os selv her på vestkysten."
Han understreger, at havnens behov og retning ikke nødvendigvis stemmer overens med resten af medlemmerne i Danske Havne, som både rummer store og små aktører.
Når Christiansborg rammer kysten
Sagen falder ind i en bredere tendens, hvor politikere med flere hatte møder øget offentlighedens skepsis. Søren Gade har tidligere forklaret, at hans rolle i Esbjerg Havn er blevet undersøgt juridisk, og at alt er foregået efter bogen. Alligevel erkendte han over for DR i 2022:
"Jeg kan ikke garantere noget som helst med habilitetsproblemer."
Det er netop den form for usikkerhed, der – selv i fraværet af en konkret skandale – kan give næring til beslutninger som den Esbjerg Havn har truffet. En beslutning, der i praksis trækker en streg i sandet – og sætter endnu et spørgsmålstegn ved sammensmeltningen af politisk og erhvervsmæssig magt.