Pressemeddelelse

man, 13 feb 2023

Danske oplevelser og attraktioner trodser inflationen

Danske oplevelser og attraktioner trodser inflationen

Pressemeddelelse

13.2.2023 12:54:47 CET | DI - Dansk Industri

I vinterferien står stærke attraktioner og kulturoplevelser klar til at tage imod gæsterne. Resultaterne fra 2022 viser imponerende besøgstal, og for flere dele af erhvervet er omsætningen endda bedre end i 2019.

Prognoserne var dystre i løbet af 2022, og både økonomer og undersøgelser varslede, at forbrugerne ville skrue ned for oplevelser og kultur. Alligevel har både danskere og turister trodset inflationen og sikret flotte resultater for bl.a. forlystelsesparker, museer, zoologiske haver og festivaler i 2022.

Forlystelsesparkerne slog besøgsrekord til Halloween, og mange har aldrig solgt så mange årskort. Også i Superligaen strømmede tilskuerne til med en ny rekord på mere end 8.600 i gennemsnit for sæsonen 2021/2022. De danske mestre fra F.C. København nåede et rekordhøjt tilskuergennemsnit på 24.462 til klubbens hjemmekampe i Superligaen.

- Under corona fik danskerne i dén grad øjnene op for vores attraktioner og oplevelser i verdensklasse. For tre ud af fire danskere har brugen af kultur og oplevelser desuden en stor betydning for livskvaliteten, og det er blevet prioriteret højt på trods af inflation og stigende udgifter. Det er en stor cadeau til vores kultur- og oplevelsestilbud, siger chef for DI Turisme & Oplevelser, Maria Krüger Torp.

Overnatningsrekord i 2022

Også turister fra vores nabolande har været særligt tiltrukket af Danmark efter flere år med coronanedlukninger, forsamlingsforbud og restriktioner. Lysten til at opleve har for manges vedkommende trumfet den økonomiske situation. Turisme-, kultur- og oplevelses-erhvervet har igen taget imod mange gæster, og antallet af turistovernatninger – både indenlandske og udenlandske – har slået rekord med et samlet overnatningstal på i alt 62,9 mio. svarende til en stigning på 12,2 procent i forhold til rekordåret 2019.

- Turisme, kultur og - oplevelseserhvervet har vist, at de kan være nytænkende og innovative, selv når corona og inflationskrise raser. Da Rusland gik ind i Ukraine og rystede verdensøkonomien, ville ingen i deres vildeste fantasi have forestillet sig, at vi her på den anden side af 2022 ville stå med så flotte besøgstal, siger Maria Krüger Torp.

Selvom besøgstallene er imponerende, er det ikke ensbetydende med overskud, da virksomhedernes driftsomkostninger også er øget voldsomt i løbet af 2022. Det er fortsat svært at sige, om tendensen fortsætter, og hvordan den økonomiske situation sætter sig i privatforbruget i 2023.

Langdistanceturisterne er først så småt begyndt at vende tilbage til Danmark. Mange flyruter fra Asien har været nedlagt som følge af corona, amerikanerne har i lang tid tøvet grundet krigen i Ukraine, og rejser fra Kina er først netop nu genåbnet efter pandemien.

- Usikkerhed er et grundvilkår i denne tid, og vi har meget at vinde endnu, da turister fra andre kontinenter først nu så småt er begyndt rejse igen. Langdistanceturisterne sparer godt op til deres rejser, så får vi først tiltrukket dem, så skal vi nok se nye rekorder i turismeomsætningen. Men det kræver, at vi skærper vores konkurrenceevne ved at optimere erhvervets rammevilkår og øger markedsføringen yderligere som vores konkurrenter, siger DI’s chef for Turisme & Oplevelser.

Andre læser også

Regeringen ændrer regler for at hjælpe belarusere i klemme Belarusere, som lever i eksil i Danmark, skal kunne blive, selv om de ikke kan f... Læs mere
Arlas nummer to bliver topchef i grovvarekoncernen DLG Peter Giørtz-Carlsen bliver topchef i DLG fra januar 2025. Siden 2019 har han v... Læs mere
Oppositionen vil have regeringen til at udvide adoptionskulegravning DD, SF, Liberal Alliance, De Konservative, Enhedslisten, DF, De Radikale og Alte... Læs mere
Influencer ser frem til klarhed om regler for markedsføring Forbrugerombudsmanden risikerer at forvirre forbrugerne med sin fortolkning af l... Læs mere
Eli Lilly-regnskab skuffer og trækker Novo-aktie med ned Eli Lilly solgte mere Mounjaro og Zepbound i tredje kvartal. Analytikere forvent... Læs mere