Pressemeddelelse
6.2.2023 06:00:00 CET | PwC
PwC har den seneste årrække indført en række tiltag for at komme nogen af de mange timer til livs, som en revision typisk kræver. Det har betydet en forbedring af leverancemodellen, der også øger værdien for kunderne. Samtidig skal det være med til at fastholde og tiltrække de dygtigste talenter i branchen.
PwC mener, at der er behov for en grundlæggende forandring af forretningsmodellen inden for revision, og at der ikke findes noget quick-fix. Aktuelt er der megen debat om antal timer og travlhed i revisionsbranchen. Øgede krav til bl.a. compliance og behov for at investere i digitalisering har betydet, at revisionen er blevet dyrere, mere kompleks og dermed også mere tidskrævende.
“Der er behov for, at hele forretningsmodellen innoveres, så det også i fremtiden er bæredygtigt at drive en revisionsforretning, hvor medarbejdere naturligvis skal trives og fortsat skal belønnes for den værdi, de skaber. Vi lever af at løse kundernes udfordringer og levere høj kvalitet, og det er vi stolte over,” udtaler Anders Stig Lauritsen, der er partner og direktør for revisionsforretningen i PwC.
Behov for mix af flere tiltag
Med PwC’s strategi Tillid 25, som blev lanceret for 1 ½ år siden, er der sat ekstra tryk på området, herunder ambitionen om at arbejde smartere inden for revision og dermed forbedre vikårene endnu mere for PwC’s medarbejdere og give bedre løsninger til kunderne.
“Vores tiltag indebærer konkret et mix af flere tiltag: Øget brug af kompetencer i vores globale netværk, nyt kompetencecenter i Danmark, fokus på projektstyring og planlægning samt et stærkt fokus på digitalisering,” fortæller Anders Stig Lauritsen.
Tiltagene har medført, at der ifølge seneste tilfredshedsmåling er historisk høj arbejdsglæde blandt medarbejderne samt 100 flere ansatte i PwC’s revisionsforretning svarende til over 150.000 timer mere sml. med året før. Derudover blev der i 2022 købt 50.000 timer af PwC’s internationale netværk, og antallet forventes øget i årene fremover.
“Vi er lykkes med at øge vores kapacitet markant, men vi er stadig ikke i mål. Det har været afgørende at forbedre leverancemodellen, hvilket bl.a. betyder, at vi i dag benytter en kombination af udenlandske kolleger til nogle typer af opgaver, ligesom visse standardopgaver ikke nødvendigvis skal løses af en uddannet revisor. Det giver samtidig revisor mulighed for at fokusere yderligere på værdiskabelse for kunder,” forklarer Anders Stig Lauritsen.
Han henviser til, at PwC har etableret et nyt kompetencecenter i Danmark, hvor der ansættes medarbejdere med anden økonomisk baggrund end revisor. Dertil kommer, at PwC har nedsat en new solution committee, der ser på, hvordan man bedst bruger ny teknologi til at arbejde smartere, ligesom der er blevet investeret i markedsledende digitale værktøjer/services til andre typer opgaver.
“Vi skal fortsat være endnu bedre til at projektstyre og sikre rettidig planlægning, så der sikres en endnu bedre udnyttelse af medarbejdernes tid, og værktøjer bliver brugt så effektivt som muligt, så PwC kan udføre en værdiskabende revision af høj kvalitet til gavn for kunderne og for samfundet ” slutter Anders Stig Lauritsen.