Pressemeddelelse

ons, 23 aug 2023

Grøn, digital omstilling får Queen Flowers til at blomstre

Growing Kalanchoe under philips LED lighting

Pressemeddelelse

23.8.2023 | Alexandra Instituttet

Queen Flowers er i gang med en større grøn og digital omstilling, der samtidig giver økonomisk vækst. 

Det familieejede gartneri Queen Flowers i Hinnerup har sat alle kræfter og samtlige 120 medarbejdere ind på omstilling: De er i gang med at blive mere bæredygtige og trækker både på gammel gartnerviden og helt nye digitale teknologier i processen. 

Smart klimastyring sparer energi

Queen Flowers erkendte hurtigt, at deres største bæredygtige forretningspotentiale handlede om energiforbrug, fortæller CEO Frands Jepsen. 

Derfor installerede de sensorer og computere i gartneriet, der konstant monitorerer og indsamler data om indeklimaet i drivhuset, f.eks.fugtighed, varme, lys, CO2, isolering og mørklægning.  

Deres klimastyringsprogram bruger disse data til at optimere på alle parametre i drivhuset, men især i forhold til at spare energi. Optimal klimastyring kan nemlig forudse og planlægge forbruget ved at kombinere data fra drivhusene med data om planternes behov og data om vejrudsigten og elpriser.

Algoritme optimerer vækst og elforbrug

For både optimere plantevæksten og mindske spild, trækker en algoritme på vejrudsigter, data om elpriser og data om, hvor meget lys planterne har fået.

Derfor får planterne kun vækstlys, når de har behov for det, og Queen Flowers bruger strømmen, når den er billigst.

Emballagen taler til forbrugeren

Queen Flowers har udviklet en emballage, som i højere grad er produceret af genanvendt plastik eller papir, samtidig med at den sikrerholdbarheden og kvaliteten på blomsten og dermed mindsker risikoen for spild.

Emballagen fortæller samtidig forbrugerne om virksomhedens bæredygtighedstiltag inden for bl.a. biologisk bekæmpelse, emballage i genanvendt materiale, opsamling og genanvendelse af regnvand, samt om plantens samlede CO2-aftryk.  

Frands Jepsen er mener, at bæredygtighedstiltagene og kommunikationen om dem betaler sig. ”Vi får i gennemsnit en noget bedre pris end vores konkurrenter. Det tror jeg blandt andet hænger sammen med, at vi tænker bæredygtighed ind i vores produkter.” 

På forkant med efterspørgsel og lovgivning

Queen Flowers tog initiativ til at omlægge produktionen, inden det bliver et krav fra kunder og lovgivning. Ud over de ovennævnte tiltag er de i gang med at udfase spagnum frem mod 2030, fordi den graves i truede højmoser. 

”Forbrugerne tænker bæredygtigt,” slår Frands Jepsen fast. ”Derfor er det vigtigt, at vi er med og fortæller, hvad vi laver nu, og hvad vi kommer til at lave fremadrettet.”  

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spår sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber sv... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere