Pressemeddelelse

fre, 02 jun 2023

Sund cirkulær forretning med designerstole af havplast

Sund cirkulær forretning med designerstole af havplast

Pressemeddelelse

2.6.2023 09:55:20 CEST | Alexandra Instituttet

Et samarbejde mellem Wehlers Furniture og plastvirksomheden Letbek har indtil videre resulteret i en succesrig møbelserie, en sund, cirkulær forretningsmodel, og begyndelsen på et ekspansionseventyr.  

”Nej, ikke i plastik - det kommer aldrig til at ske!” Sådan lød den kontante afvisning fra Henrik Holm, indehaver af Wehlers Furniture, første gang Letbek foreslog et samarbejde.  

Men da Letbek senere optog genanvendt plast indsamlet fra verdenshavene i sortimentet, fik CEO Michael Bayer Thomsen et rungende ja. Sammen har partnerne skabt en unik møbelserie og et succesrigt cirkulært forretningssamarbejde. 

Forskellige slags genanvendtplast blev til en møbelserie 

Med hele 50 års erfaring i genanvendt plast har Letbek udviklet en metode til at sprøjtestøbe granuleret havplast, så materialet holder og får en levende overflade med et farvespil, der minder om træ, sten eller andre naturlige materialer. Et gennemtænkt cirkulært produktdesign fra Wehlers Furniture gør det muligt at skille stolen komplet ad, så plastikken kan genanvendes og kredsløbet lukkes helt. 

Ud over den blågrønne plastik lavet af gamle fiskenet arbejder Letbek med plastikgranulater fra grønne ølkasser, sort elektronikaffald, orange afspærringspælesøjler, m.m. Det har inspireret Wehlers Furniture til en hel serie af forskellige møbler i forskellige udformninger, der udnytter materialets egen farve. 

Turn-around med cirkulær økonomi  

Letbek har vokset sig fra at være ét selskab med røde tal i 2014 til i dag at have fire selskaber med sund økonomi i Letbek Group. Det var opbygningen af en cirkulær forretning, der vendte underskuddet til et solidt overskud, understreger Michael Bayer Thomsen. 

Virksomheden har skabt efterspørgsel og fået nye kunder, der kan se værdien i en cirkulær leverandør, som tager materialer retur, producerer dem påny og innoverer produktionen, fremhæver han. ”Vi er gået fra at være producent til at være løsningsleverandør.”  

Take-back giver bedre margin   

Også Wehler Furnitures tjener godt på deres cirkulære forretning: De tager brugte stole tilbage og gensælger dem, hvis de er i god stand. Hvis stolene er slidt, skilles de ad, og plastikken sendes tilbage til Letbek Plast og bliver til nye stole 

”Sidste år gensolgte jeg 400 stole; jeg solgte endda den samme stol to gange. Det gør, at jeg kan sælge stolen til en højere margin,” betoner Henrik Holm. 

Grøn storytelling sælger 

Take-back-ordningen har skabt efterspørgsel på genanvendte stole, beretter Henrik Holm, der oplever et stigende antal henvendelse fra kunder, der specifikt ønsker at købe stole, som allerede har været ejet af andre.  

En særlig feature ved stolene er, at de er udstyret med en chip, der kan scannes med telefonen, og som informerer om stolens CO2-udledning, værdikæde, historie, m.m. Stolens ejer kan nemlig også selv tilføje informationer, hvilket gjorde to stole fra Tour de France-shoppen i København særligt populære.  

”Jo mere du kan fortælle om produktets rejse, jo mere værdifuldt bliver det,” konstaterer Henrik Holm. ”Hvis du kan vise, at dit lædermøbel har fået læderfedt hos en certificeret læderpartner en gang om året, er stolen også mere værd, hvis du vil sælge den,” supplerer Michael Bayer Thomsen. 

Øget efterspørgsel fra virksomheder 

Også Letbek får flere og flere henvendelser fra produktionsvirksomheder, der ønsker at trække på deres ekspertise i forhold til at håndtere plastikaffald, observerer Michael Bayer. Her er der tale om en markant forandring: Hvor genanvendtsplast tidligere især blev foretrukket af byggebranchen pga. prisen, er alle brancher i dag opmærksomme på CO2, plastik og sammenhængen mellem dem, udtaler han.  

”Alle i plastbranchen beskæftiger sig med at genanvende materialer i dag, men vi har gjort det siden 1973, så vi har en føring på det punkt,” vurderer han. Letbek har udviklet en metode, der gør det muligt at omsmelte og genstøbe den samme plastik mange gange, før det bliver nødvendigt at tilføje et additiv, og kredsløbet starter forfra. 

Software sikrer sporbarheden  

Fordi genanvendtplast stammer fra forskellige kilder og steder, er det vigtigt at kunne spore den. Derfor har Letbek udviklet platformen MiCollect sammen med Merete Skov Pedersen, der er CEO og co-owner i søsterselskabet MiCollect. Platformen synliggør alle led i værdikæden ved at indsamle data om materiale, miljøpåvirkning og meget mere fra producenter, leverandører, sælgere og slutbrugere.   

Platformen kan tilpasses på et utal af måder, og Michael Bayer Thomsen håber, at andre brands og brancher vil tage godt imod MiCollect og bruge den til at dokumentere deres værdikæder også. 

Forretningsmodellen bliver båret af digitalisering  

Det blev tidligt klart for partnerne, at de kun kunne drive en cirkulær forretning, hvis de også kunne dokumentere og formidle produktets rejse og det lukkede kredsløb. Digitalisering har været en forudsætning for at kunne løse den opgave, erkender de.  

Denne oplevelse er de ikke alene om: Deres historie er én blandt mange i en ny publikation fra Industriens Fond, der omhandler, hvordan især små og mellemstore danske produktionsvirksomheder bruger digitalisering til at drive den grønne omstilling. 

Globale og høje ambitioner 

Wehlers Furniture har netop fundet en agent i Storbritannien og har lukket den første ordre på 1500 stole, siger Henrik Holm. De er p.t. i gang med at opbygge et distributionsnetværk i Tyskland, Sverige og Norge. 

Ambitionerne er nemlig høje: For at bruge alt det plastik, der findes i verdenshavene, skal de producere to milliarder stole om året, har han regnet ud. ”Forleden spurgte min datter mig, hvad jeg egentlig ville gøre, når der ikke er mere plastik i havet,” fortæller han. ”Jeg sagde, at så ville jeg være verdens stolteste far.”  

Andre læser også

Over 50.000 har besvaret spørgeskema om nye pengesedler Frem til 2. juni kan danskerne vurdere de udvalgte motiver til ny seddelserie og... Læs mere
Støjberg og Løkke bruges som es på EU-plakater Danmarksdemokraterne og Moderaterne bruger deres ledere i jagten på vælgere ti... Læs mere
Midt i sponsorflugt holder 7-Eleven fast i støtte til Pride på 11. år Fredag har Copenhagen Pride offentliggjort den første runde partnerskaber for i... Læs mere
Forsker: Troldefabrikker er nem politisk kommunikation Svensk parti beskyldes for at sprede misinformation via sociale profiler. Nem og... Læs mere
Minister om nej til fængsel i Kosovo: Et lille bump på vejen Regeringen i Kosovo må få sikret flertal for aftale om dansk leje af fængsels... Læs mere