Tech

tor, 30 jan 2025

Det er blevet billigere at købe og eje en bil - især på el

2024 blev det første år, hvor der blev solgt flere elbiler end fossilbiler i Danmark ifølge tal fra Mobility Danmark. (Arkivfoto).
Morten Rasmussen/Ritzau Scanpix 2024 blev det første år, hvor der blev solgt flere elbiler end fossilbiler i Danmark ifølge tal fra Mobility Danmark. (Arkivfoto).

Det har aldrig været billigere at købe, eje og køre i en elbil, end det var i 2024.

Ifølge en analyse fra Bilbasen og Spar Nord er totalomkostningerne ved at købe og eje en elbil faldet 13 procent i 2024.

Nu ligger de samlede omkostninger på 2,44 kroner per kilometer, mens de lå på 2,81 kroner per kilometer året før.

Spørger man Jens Nyholm, som er cheføkonom i Spar Nord, skyldes faldet flere forskellige faktorer. Dels er elprisen faldet, mens også forhandlernes priser har haft pil ned.

- Det har også noget at gøre med lavere renter og bedre finansieringstilbud. Og så er der en positiv udvikling i dansk økonomi med rekordhøj beskæftigelse og en genetableret realløn, siger Jens Nyholm.

Samtidig er omkostningerne ved at købe og eje en bil i det hele taget faldet 10 procent til 2,70 kroner. Dermed er forskellen på omkostningerne ved at eje en fossilbil og en elbil blevet større - til elbilens fordel.

Her spiller det ind, at elprisen er faldet betydeligt sammenlignet med i 2022 og 2023, hvor elpriserne havde store udsving.

Men hård konkurrence på markedet for elbiler har også været med til at presse prisen ned, forklarer Jens Nyholm.

- Elon Musk har jo sat tommelskruerne på alle bilproducenter ved flere gange at sænke Teslas priser, siger han.

Også for brugte elbiler er de samlede omkostninger for køb og drift faldet. Nu koster det ifølge Bilbasen og Spar Nords beregninger 1,85 kroner per kilometer at købe og have en brugt elbil.

Salget af elbiler har for alvor taget fart de seneste år, og 2024 blev det første år, hvor der blev solgt flere elbiler end fossilbiler i Danmark.

I alt var 51,5 procent af de 173.047 solgte personbiler i 2024 elektriske. Det viser tal fra Mobility Denmark, som er bilimportørernes brancheorganisation.

Det stigende salg af elbiler har fået Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand, til at anbefale, at politikerne hæver afgiften på elbiler tidligere end planlagt. Det har skatteminister Rasmus Stoklund (S) dog afvist.

Det er politisk besluttet, at registreringsafgiften på en elbil er lavere end på en fossilbil. Det skal fremme salget af mere klimavenlige biler.

Rabatten på afgiften falder gradvist, indtil den ifølge planen er fuldt udfaset i 2035.

Det er et politisk mål, at der skal være en million elbiler på de danske veje i 2030. Men en analyse fra Mobility Danmark viser, at målet allerede bliver indfriet i begyndelsen af 2028, hvis udviklingen fortsætter.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Tidligere folketingsmedlem er ny partisekretær i Moderaterne I september stoppede Kirsten Munch Andersen som partisekretær i Moderaterne. 1.... Læs mere
Stor ombygning af Christiansborg sættes i bero trods årelangt arbejde Ombygningen stod til at blive den største siden 1928, men sættes nu på pause ... Læs mere
Regning for minkerstatning nedjusteres til 29,2 milliarder kroner Siden januar 2024 er den forventede regning for minkerstatning nedjusteret med 3... Læs mere
Novo-investeringsselskab betalte 15 milliarder i skat forrige år Skatteministeriet har offentliggjort en liste over de 100 største betalere af s... Læs mere