Underholdnings- og streamingselskabet Viaplay kæmper fortsat for at få overskud på driften og blive en profitabel virksomhed igen.
Regnskabet for første halvår viser et driftsunderskud på 387 millioner svenske kroner, hvilket er en forbedring på 177 millioner i forhold til samme periode sidste år.
Omsætningen er steget en smule, på trods af at antallet af abonnenter er faldet. Det er sket takket være prisstigninger.
Viaplay annoncerede i forbindelse med det seneste kvartalsregnskab, at man ville begynde at slå hårdere ned på kunder, der deler deres abonnement med andre.
Det er blandt andet sket ved at skære i antallet af samtidige brugere, der kan benytte det samme abonnement.
- De første tegn ser gode ud, og vi forventer, at vores kunder spiller fair, så de fortsat kan nyde vores stærke tilbud inden for sport, film og serier, siger selskabets danske administrerende direktør, Jørgen Lindemann Madsen, i en pressemeddelelse.
Viaplay meddelte i slutningen af sidste år, at selskabet var i fare for at gå konkurs og derfor var nødt til at hente ny kapital ved at udstede nye aktier.
Samtidig besluttede selskabet sig for at trække sig fra markederne i USA, Storbritannien, Canada, Polen og de baltiske lande.
Fremover vil man udelukkende satse på at drive streamingtjenester i de nordiske lande og Holland samt salg af egenproduceret materiale til andre udbydere.
- Vi har gjort pæne fremskridt indtil videre, men der er stadig meget at gøre, før vi er tilbage som det succesfulde, konkurrencedygtige, overskudsgivende og værdiskabende selskab med positivt cash flow, som vi var, siger Jørgen Lindemann Madsen.
Viaplay-aktien er mandag formiddag steget med 3,5 procent på Børsen i Stockholm.
Aktien har på trods af stigningen mistet 95 procent af sin værdi henover de seneste 12 måneder.
Kilde: /ritzau/