Det danske rederi- og logistikselskab DFDS vil investere en milliard euro, svarende til knap 7,5 milliarder kroner, i seks batteridrevne skibe.
Det skriver DFDS i en pressemeddelelse tirsdag morgen.
Skibene skal ifølge planen sejle i Den Engelske Kanal og transportere passagerer og fragt mellem EU og Storbritannien.
- Dette er et vigtigt skridt mod at dekarbonisere transport over kanalen. Grundet den relativt korte afstand mellem Storbritannien og Frankrig er ruterne optimale for elektrisk færgetransport, siger Torben Carlsen, topchef i DFDS, i pressemeddelelsen.
At dekarbonisere noget vil sige at nedbringe eller fjerne CO2-udledningen ved aktiviteten.
Færgerne skal sejle på ruterne mellem Dunkirk og Calais i Frankrig og Dover i Storbritannien.
De første to færger forventes at være i drift i 2030, mens de resterende forventes at være klar inden 2035.
Rederiet har samarbejdet med myndigheder, partnere inden for infrastruktur og energileverandører i både Frankrig og Storbritannien.
- Den grønne omstilling er ikke noget, vi kan opnå på egen hånd. Uden adgang til tilstrækkelig strømforsyning på land og infrastruktur, der kan rumme ladefaciliteter i havne, kan vi ikke betjene skibene, siger Torben Carlsen.
DFDS har en ambition om at være et CO2-neutralt selskab i 2050 og have seks grønne færger i drift i 2030. To af de grønne færger bliver elektriske skibe, der sejler over Den Engelske Kanal.
DFDS har fem færger under fransk flag og beskæftiger omkring 1200 personer i Frankrig. Tre af de nye elskibe skal sejle under fransk flag.
Det danske rederi har med havnene i Dover, Calais og Dunkirk forpligtet sig til at samarbejde om at dekarbonisere skibstrafikken i Doverstrædet, som er den smalleste del af Den Engelske Kanal.
Kilde: /ritzau/