Andre nyheder

ons, 24 apr 2024

Ekspertgruppe anbefaler prøver med kunstig intelligens

Fremover bør der være prøver, hvor brugen af kunstig intelligens indgår, mener ekspertgruppe. Minister er enig i, at digitale værktøjer vil ændre eksamensformer. (Arkivfoto).
Sara Gangsted/Ritzau Scanpix Fremover bør der være prøver, hvor brugen af kunstig intelligens indgår, mener ekspertgruppe. Minister er enig i, at digitale værktøjer vil ændre eksamensformer. (Arkivfoto).

Der bør fremover være prøver både med og uden hjælp af kunstig intelligens.

Det anbefaler ekspertgruppen om chatbotten ChatGPT og andre digitale hjælpemidler.

Det skriver Børne- og Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

Anbefalingerne er henvendt til prøverne i folkeskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) siger i pressemeddelelsen, at "den digitale udvikling er kommet for at blive".

Hvordan og hvorledes prøverne fremover skal strikkes sammen, må tiden vise. Det er fortsat uklart.

- Det er en vigtig dannelsesopgave at lære børn og unge at forholde sig til og bruge teknologi kritisk, og det stiller krav til, hvordan vi i undervisningen klæder eleverne på til det, siger ministeren.

Han vil fortsat have fokus på, at prøverne skal vise, hvad eleverne kan uden brugen af kunstig intelligens.

- Det er nødvendigt for at kunne vurdere, hvilken viden og færdigheder eleverne selvstændigt har tilegnet sig, siger Tesfaye.

Ekspertgruppen har Birgitte Vedersø som formand. Hun er selvstændig konsulent og tidligere formand for Danske Gymnasier. Ekspertgruppen kom med sine midlertidige anbefalinger i december, men onsdag er alle anbefalingerne præsenteret. Det handler grundlæggende også om at komme eksamenssnyd til livs.

- Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv måde. Derfor skal de hjælpes af dygtige faglærere, og teknologien skal inddrages i undervisningen og ved eksamen side om side med eksamener uden hjælpemidler, siger hun.

Det vil kræve nye prøver og arbejdsformer i skolen, hvor fokus flyttes fra snyd til læring, tilføjer Vedersø.

- Vi lægger op til, at det bliver nogle eksamensformer som i højere grad lærer eleverne også at stille gode spørgsmål og ikke kun at finde de gode svar, siger hun.

Det kan være i form af en projektopgave, en case eller et portfolio, som samler materiale fra hele skoleåret.

Det glæder Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), at ekspertgruppen anbefaler, at der fremover bør være prøver med digitale hjælpemidler. Det siger forperson Asger Kjær Sørensen.

- Kunstig intelligens er en del af samfundet, så selvfølgelig skal vi lære om det. Lige nu bliver vi sendt ud på den digitale motorvej uden et kørekort, og det skal der gøres noget ved, siger han.

Tesfaye udtalte i december, at egentlige forandringer nok først ville være gældende i foråret 2025.

Ekspertgruppen anbefaler eksempelvis, at det ved mundtlige prøver kan være tilladt at bruge digitale hjælpemidler.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere