Andre nyheder

tir, 24 dec 2024

Et japansk fornuftsægteskab er på vej i bilindustrien

Nissan Qashqai er Nissans mest populære model i Danmark. Der er solgt mere end 2500 eksemplarer i år, hvilket udgør omkring halvdelen af alle solgte Nissan-biler herhjemme i 2025. (Arkivfoto).
Morten B. Bek/Ritzau Scanpix Nissan Qashqai er Nissans mest populære model i Danmark. Der er solgt mere end 2500 eksemplarer i år, hvilket udgør omkring halvdelen af alle solgte Nissan-biler herhjemme i 2025. (Arkivfoto).

Det er formentlig ikke kærlighed, men sandsynligvis snusfornuft og nødvendighed, der har drevet de to store japanske bilproducenter Nissan og Honda i armene på hinanden.

Det vurderer Rene Tønder, der er strategisk rådgiver i autobranchen i selskabet AutoInc.

Han er sikker på, at de fusionsforhandlinger, der nu går i gang, aldrig ville være kommet i stand, hvis ikke Nissan havde været i økonomiske problemer.

- Nissans driftsoverskud faldt med 90 procent i første halvår, og så har selskabet obligationsgæld i størrelsen 5,6 milliarder dollar, der skal betales tilbage i 2026.

- Og så tror jeg, at man fra politisk hold i Japan har presset på for at få Honda til at række hånden ud mod Nissan, så der fortsat er en stærk konkurrent til Toyota, og landet fastholder sin position som bilproducent, siger han.

I udgangspunktet mener Rene Tønder dog ikke, at succesen for et fælles selskab er givet.

- Når man slår et svagt og et semistærkt selskab sammen, så kommer der ikke nødvendigvis et stærkt selskab ud af.

- Og så er der samtidig det, at de to selskaber ikke komplementerer hinanden særligt godt. De er begge svage i Europa og i Kina, og ingen af dem er specielt langt fremme teknologisk, når det gælder elektrificeringen, siger han.

De to mærker vil, hvis de slår pjalterne sammen med Mitsubishi, blive verdens tredjestørste bilproducent med lige i underkanten of otte millioner biler årligt.

Det giver stordriftsfordele og en volumen, som for eksempel betyder noget, når man skal bestille batterier til elbiler.

Mens Honda og Mitsubishi i år kun har solgt henholdsvis 836 og 198 biler i Danmark i år, er Nissan er det 12. sælgende mærke herhjemme med over 5200 solgte biler.

Derfor er der mange danske bilejere, der formentlig holder ekstra øje med, hvordan forhandlerne i Japan forløber.

- Hvis det ender med en samarbejdsaftale, får danske Nissan-ejere i hvert fald en forsikring om, at de også kan få serviceret deres bil på den lidt længere bane.

- Det er aldrig en rar situation at stå i som bilejer, hvis producenten går konkurs, siger Rene Tønder.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Minister vil se på om værft kan servicere skyggeflåde og søværnet Skibe fra søværnet serviceres på dansk værft side om side med skibe, som und... Læs mere
Fitnesskæde får bøde på 600.000 kroner for vildledning af forbrugere Arca gjorde ikke tydeligt opmærksom på, at man blev tilmeldt et løbende abonn... Læs mere
Danske kampfly og skibe bidrager til overvågning i Østersøen Danmark bidrager til Nato-indsats med blandt andet fly og skibe, oplyser Forsvar... Læs mere
Myndigheder får lettere ved at håndtere forbud mod ulovlige bander Politi og øvrige myndigheder skal med ny lov få bedre muligheder for at sætte... Læs mere
Medier: Ansatte har i flere år oplevet seksuel chikane i advokatfirma Djøf mener, at der er tale om et alvorligt ledelsessvigt i Plesner. Ledende par... Læs mere