Luftfartsselskabet Norwegian satser nu tilsyneladende på at nuppe en del af SAS' faste erhvervskunder.
Norwegian skriver i hvert fald i en pressemeddelelse, at alle, der enten er guld- eller diamantkunder hos SAS, kan blive opgraderet til det højeste niveau i Norwegians eget fordelsprogram, Norwegian Reward.
Det betyder, at de blandt andet får adgang til hurtigere sikkerhedstjek og boarding, frit sædevalg og gratis bagage.
- Norwegian har de seneste år tilpasset forretningen for at kunne imødekomme forretningsrejsendes og andre frequent flyers’ ønsker og behov endnu bedre.
- Nu ønsker vi at invitere endnu flere til at tage del i og få gavn af topniveauet i vores fordelsprogram, lyder det i en pressemeddelelse.
Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker hos Sydbank, mener at Norwegian med det nye initiativ har skruet bissen på i konkurrencen med SAS.
Han har sjældent set et mere direkte angreb på en konkurrent.
- Det her er et frontalangreb på SAS og på SAS' vigtigste livsnerve - de forretningsrejsende.
- Norwegian har allerede vundet markedsandele blandt de forretningsrejsende, og det vil man nu bygge videre på, imens SAS' kunder fordøjer skiftet til SkyTeam fra Star Alliance, siger han.
I forbindelse med rekonstruktionen af SAS og Air France-KLM's køb af en stor aktiepost i det genrejste selskab er SAS trådt ud af samarbejdet i Star Alliance og er i stedet indtrådt i SkyTeam.
Samarbejdet giver blandt andet SAS adgang til at kunne sælge billetter til de øvrige kunders rutenetværk. Norwegian er dog ikke medlem af en tilsvarende alliance.
Kilde: /ritzau/