Det er blevet lidt sjovere at være mælkebonde og andelshaver i Arla Foods det seneste halve år.
Mejerikoncernen har onsdag offentliggjort nøgletal for årets første seks måneder, og de er så gode, at selskabet har hævet den pris, som andelshaverne får for hver liter mælk, de sender afsted til mejerierne.
Mælkeprisen er således hævet med 5 eurocent (svarende til godt 37 øre) i forhold til andet halvår sidste år.
Samtidig forventer Arla at kunne udbetale yderligere én eurocent pr, kilo mælk i tillægsbetaling oven i.
- I dag kan Arla præsentere et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtigheds indsatser i fremtiden, siger Peder Tuborg, der er administrerende direktør i Arla Foods.
Arla omsatte i første halvår for 6,6 milliarder euro, hvilket svarer til et fald på 6,5 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Overskuddet for perioden lyder til gengæld på 167 millioner euro, hvilket er en forbedring på 60 procent.
Arla forventer, at forbedret købekraft hos forbrugerne som følge af lavere inflation, og højere lønninger vil øge efterspørgslen på mejeriprodukter.
I den anden retning trækker stigende råvarepriser, der vil betyde højere priser på Arlas produkter.
Stigningen i råvareprisen skyldes blandt andet, at mængden af tilgængelig mælk i verden har været nedadgående.
Arla Foods er et resultat af en fusion mellem det svenske andelsselskab Arla og det danske modstykke, MD Foods, i 2000.
Selskabet ejes af omkring 9400 landmænd i syv lande, der leverer mælk til selskabets mejerier.
Kilde: /ritzau/