Andre nyheder

man, 09 dec 2024

Statsrevisorerne kritiserer Banedanmarks signalsystem skarpt

It-sikkerheden i Banedanmarks signalsystem er for dårlig, og det bør man hurtigst muligt få styr på, lyder det i en beretning fra Statsrevisorerne mandag.
Morten Rasmussen/Ritzau Scanpix It-sikkerheden i Banedanmarks signalsystem er for dårlig, og det bør man hurtigst muligt få styr på, lyder det i en beretning fra Statsrevisorerne mandag.

Banedanmark skal hurtigst muligt få styr på it-sikkerheden, som er et samfundskritisk anliggende.

Det er meldingen fra Statsrevisorerne, som mandag har behandlet en rapport fra Rigsrevisionen. På den baggrund udtales det, som kategoriseres som "skarp kritik".

- Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Banedanmark har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden i signalsystemet, hedder det i beretningen.

- Det indebærer en risiko for, at sikkerhedshændelser kan forstyrre og standse togdriften, hvilket vil være til stor gene for brugerne. Længerevarende nedbrud kan dertil have betydning for samfundsøkonomien.

Banedanmark har i 15 år været i gang med at udskifte signalsystemer, som i dag flere steder i landet er baseret på anlæg fra midten af det forrige århundrede.

Det arbejde er blevet forsinket flere gange. Senest er det blevet meldt ud, at systemerne skal være klar i 2033. Det er det sydlige Danmark, som halter efter.

Signalsystemet er et af omkring 90 samfundskritiske it-systemer. Det vil sige systemer, hvor samfundet berøres, hvis der er problemer eller forstyrrelser.

Det fremgår af beretningen, at Center for Cybersikkerhed vurderer, at "risikoen for cyberkriminalitet mod jernbanesektoren er meget høj".

Rigsrevisionen har "i vidt omfang" undersøgt it-sikkerheden i signalsystemet ud fra de samme kriterier, som Banedanmark selv arbejder ud fra.

Undersøgelsen er baseret på 19 kriterier. Men resultaterne kan ikke offentliggøres i detaljer. Det skyldes, at Banedanmark vurderer, at der er tale om fortrolige oplysninger, og at sårbarheder kan eksponeres, hvis der er fuld åbenhed.

Signalsystemet hos Banedanmark opfylder kun 3 af 19 vurderingskriterier. 10 kriterier opfyldes slet ikke, hedder det i beretningen. De øvrige 6 vurderingskriterier opfyldes kun delvist.

Banedanmarks direktør for digitale signaler, Kirsten Winther Jørgensen, udtaler i en skriftlig kommentar:

- Det er vigtigt at slå fast, at Rigsrevisionens rapport ikke handler om passagernes sikkerhed, men alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed.

Hun tilføjer, at de forhold, som Rigsrevisionen peger kritisk på, enten allerede er håndteret, eller er under aktuel behandling af Banedanmark.

Rigsrevisionens undersøgelse dækker perioden januar til marts 2024.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Minister vil se på om værft kan servicere skyggeflåde og søværnet Skibe fra søværnet serviceres på dansk værft side om side med skibe, som und... Læs mere
Fitnesskæde får bøde på 600.000 kroner for vildledning af forbrugere Arca gjorde ikke tydeligt opmærksom på, at man blev tilmeldt et løbende abonn... Læs mere
Danske kampfly og skibe bidrager til overvågning i Østersøen Danmark bidrager til Nato-indsats med blandt andet fly og skibe, oplyser Forsvar... Læs mere
Myndigheder får lettere ved at håndtere forbud mod ulovlige bander Politi og øvrige myndigheder skal med ny lov få bedre muligheder for at sætte... Læs mere
Medier: Ansatte har i flere år oplevet seksuel chikane i advokatfirma Djøf mener, at der er tale om et alvorligt ledelsessvigt i Plesner. Ledende par... Læs mere