Den tyske handelsplatform Zalando har opnået et stigende salg inden for blandt andet sportstøj i løbet af årets andet kvartal.
Det oplyser Zalando i forbindelse med sit kvartalsregnskab, som er blevet offentliggjort tirsdag morgen.
I løbet af kvartalet har Zalando haft et salg på 3,8 milliarder euro, hvilket svarer til omkring 28 milliarder kroner. Det er 2,8 procent mere end i andet kvartal i 2023.
Zalando oplyser selv i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet, at selskabet har haft sin bedste juni inden for salg i sportskategorien.
Ifølge selskabet skyldes det blandt andet, at det har udnyttet sportssommerens momentum ved at lancere kampagner i europæiske byer med sportsstjerner som den polske fodboldspiller Robert Lewandowski og den østrigske fodboldspiller David Alaba.
Fra første til andet kvartal i 2024 har Zalando øget antallet af aktive kunder med 300.000 til et samlet antal på 49,8 millioner.
Zalando er til stede på 25 markeder og handler både med privat- og erhvervskunder.
I forbindelse med regnskabet for andet kvartal holder Zalando fast i sin forventning til året. Forventningen er, at salget vil vokse mellem nul og fem procent i 2024 sammenlignet med året før.
Zalando blev grundlagt i Berlin i 2008 og er blandt de førende onlinehandelsplatforme i Europa.
En undersøgelse, som Dansk Industri har lavet med hjælp fra Epinion tidligere i år, viser, at Zalando er den mest populære webshop blandt danskerne.
I undersøgelsen blev 3151 personer spurgt om, hvilken webshop de foretog deres seneste onlinekøb hos. Her svarede 5,5 procent, at de senest handlede hos Zalando.
PÃ¥ anden- og tredjepladsen kom henholdsvis Matas og den kinesiske handelsplatform Temu.
Kilde: /ritzau/