Elbilernes økonomi skaber udfordringer
Overgangen fra benzinbiler til elbiler har skabt store økonomiske problemer for mange bilproducenter ifølge AUTOCAR.
Selvom batteripriserne er faldet markant – blandt andet med et prisdyk på 85 procent for lithium siden 2022 – er der stadig mange, der kæmper for at opnå overskud på deres elbilmodeller.
Tesla er undtagelsen
Mens Ford tabte over 5 milliarder dollars på deres elbildivision i 2024, har Tesla formået at opretholde overskud.
Tesla nyder blandt andet godt af produktion i Kina, lavere enhedsomkostninger og indtægter fra salg af CO₂-kreditter.
Også BYD har haft succes, men en stor del af deres salg består af plug-in hybrider, som typisk giver højere marginer end rene elbiler.
Store tab hos traditionelle producenter
Ford er ikke alene. Volkswagen beskriver deres elbiler som "margin-dilutive", og Mercedes-Benz har meddelt, at de ikke forventer prispræmier for elbiler sammenlignet med benzinmodeller.
Stellantis indrømmer også, at elbiler har lavere profit, og forventer et samlet marginfald på over én milliard euro i 2025.
Lavere batteripriser skaber håb
Prisen på batteripakker er nu under 100 dollars pr. kWh, og forventes at falde yderligere.
Det betyder, at elbiler teoretisk set burde kunne konkurrere prismæssigt med benzinbiler, men rabatter og lave salgspriser har ædt den gevinst op.
EV'er har også vist sig dyrere at producere i stor størrelse, modsat benzinbiler, hvor større modeller typisk har højere margin.
Fremtiden afhænger af skala og teknologi
Volkswagen håber, at deres kommende ID 2 og Audi's nye elbiler vil give bedre marginer.
Mercedes har reduceret produktionsomkostningerne med 15 procent med deres nye MMA-platform.
Men vejen til lønsomhed for elbiler kræver stadig, at skalaen øges og teknologien bliver billigere.