Mens kinesiske BYD fortsat udvider sit globale fodaftryk, ser Tesla mere og mere presset ud. I Kina – verdens største bilmarked – har BYD allerede lagt de fleste konkurrenter bag sig. Samtidig blev det tydeligt, at de mener det alvorligt: Virksomheden rundede for nylig 107 mia. dollars i årsomsætning, hvilket ikke alene er første gang over 100 mia.-grænsen, men også hele 10 mia. dollars mere, end Tesla kunne fremvise.
Som om det ikke var nok at slå Tesla på omsætning, præsenterede BYD samtidig et ladekoncept, der giver deres seneste elbil over 400 kilometers rækkevidde på blot fem minutters opladning. Det imponerende greb på teknologien lader til at begejstre investorerne, for BYD-aktien i Hongkong er allerede steget mere end 50% i år.
Tesla, derimod, har ikke haft en nem periode. Salget faldt globalt sidste år for første gang, og den fortsatte nedgang sætter sig i aktiekursen. Investorerne har dumpet Tesla-aktier ni uger i træk – ikke kun på grund af stigende konkurrence, men også fordi Elon Musk efter eget udsagn hellere bruger tid på politiske alliancer i Washington. Herfra kommer der i øvrigt blandede signaler: Fra live-endorsements på plænen foran Det Hvide Hus til føderale myndigheder, der sender truende advarsler til urostiftere, er den politiske opmærksomhed omkring Tesla efterhånden intens.
BYD udgør dog ikke Teslas eneste hovedpine. Særligt europæiske bilkøbere har i stigende grad kastet sig over nye kinesiske brands, mens Tesla har måttet se sine markedsandele skrumpe. Og selvom Tesla stadig besidder en stærk position i USA – takket være toldbarrierer på kinesiske elbiler – er det svært at ignorere, hvordan BYD’s lave priser og hurtige innovation sætter Elon Musks fremtidige dominans på spil.
Hovmod står for fald? Musk undervurderede engang BYD og gjorde grin med deres første modeller. I dag er BYD på vej til at overhale Tesla på flere fronter, og hvis de amerikanske toldmure en dag skulle smuldre, kan kinesernes succes for alvor true Teslas suverænitet.