Kinesisk crossover klar med avanceret teknik og europæisk produktionsplan
Den kinesiske elbilproducent Leapmotor er ifølge CarNewsChina klar til at præsentere den nye B10 crossover den 10. april, hvor leveringerne starter samme dag.
Modellen markerer første skridt i Leapmotors internationale strategi, og den vil også blive bygget i Europa fra 2026.
Fem varianter og stærkt udstyrsniveau
B10 bliver tilgængelig i fem forskellige varianter med priser fra 109.800 til 139.800 yuan – svarende til mellem 15.200 og 19.400 dollars.
Bilen placerer sig i det kompakte SUV-segment, men byder på teknologi, der normalt kun ses i langt dyrere biler.
Leapmotor fremhæver blandt andet muligheden for LiDAR som ekstraudstyr – et unikt tilbud i klassen under 120.000 yuan.
Den er udstyret med en kraftfuld 8650-chip, som muliggør autonom navigation i både by- og motorvejstrafik.
Kabinen indeholder en intelligent stemmeassistent baseret på en stor sprogmodel i skyen, drevet af en 8295-chip.
Hurtig og fleksibel i brug
Ydelsen er ikke forsømt: B10 klarer 0-100 km/t på 6,8 sekunder og kommer med to rækkevidde-versioner på henholdsvis 510 og 600 kilometer.
Opladning fra 30 til 80 procent klares på blot 19 minutter.
Derudover tilbyder kabinen en række fleksible monteringsløsninger, hvor passagerer kan tilføje bordplader, mobilholdere og andet tilbehør.
Europæisk produktion starter i 2026
Stellantis – som ejer mærker som Peugeot, Fiat og Maserati – har indgået samarbejde med Leapmotor og hjulpet med finjustering af undervognen.
Samarbejdet går endnu længere: Fra 2026 skal B10 produceres i Zaragoza, Spanien, efter en planlagt investering på 200 millioner dollars.
Spanien blev valgt frem for blandt andet Tyskland og Slovakiet, primært på grund af lave lønomkostninger og attraktive energitilskud.
Planen er også at øge andelen af spanske leverandører for at opnå maksimale tilskud fra staten.
Første skridt mod global ekspansion
B10 bliver det første medlem af Leapmotors nye B-serie, som er målrettet det globale marked.
Stellantis forventer, at modellen vil kunne tilbyde højteknologisk elbilkørsel til en overkommelig pris – og dermed blive et centralt våben i konkurrencen med både europæiske og amerikanske rivaler.