Smart satser på A-segmentet med helt ny elbil
Smart er ifølge AutoExpress klar til at genoplive den ikoniske ForTwo-model i en ny elektrisk udgave, der skal gentænke mikrobilens rolle i bytrafikken.
Ifølge virksomhedens europæiske direktør, Dirk Adelmann, arbejder Smart på en bil, der kan “definere A-segmentet” og samtidig holde fast i mærkets DNA.
Ikke retro – men stadig genkendelig
Smart ønsker ikke at følge trenden med retrodesign som Renault 5 eller Fiat 500.
I stedet planlægger mærket en moderne tilgang, hvor elementer som rammeløse døre, hjul placeret i hjørnerne og fokus på rummelighed og funktionalitet bevares.
Designchef Kai Sieber har antydet, at bilen allerede er på tegnebrættet, og et tidligere delt skitse viser en kompakt, opretstående silhuet – tro mod originalens karakter.
Bygget til fremtiden
Adelmann har bekræftet, at Smart forbliver et rent elbilmærke.
Derfor forventes den nye ForTwo – sandsynligvis kaldet Smart #2 – at få en rækkevidde på over 250 kilometer, hvilket vil bringe den op på niveau med konkurrenter som Renault 5 og MINI.
Smart vil dog ikke bruge den avancerede 800-volt teknologi fra den større Smart #5, men sigter i stedet mod mere beskedne opladningshastigheder omkring 100 kW – passende til urbane behov.
Overvejelser om Brabus-version
Som med tidligere modeller overvejes også en Brabus-udgave af #2, som kunne få op mod 200 hk, større hjul og sportigere styling.
Det vil give ekstra køreglæde uden at ofre effektivitet og rækkevidde – dog næppe på niveau med de 400 hk, som Brabus-versionen af #1 byder på.
Kommer Smart #2?
Smart har endnu ikke officielt bekræftet produktionen, men understreger, at arbejdet er i gang.
Hvis projektet viser sig økonomisk bæredygtigt, kan vi forvente yderligere skitser og en konceptbil i løbet af de næste 12-18 måneder.
Målet er klart: en ny ForTwo, der igen sætter standarden for moderne mikrobiler.