Venlighed og anstændighed burde være selvfølger i de rum, som vi deler i offentligheden. Men dette er langt fra altid tilfældet. Og i 365discount-butikken i Hørning ved Skanderborg oplever medarbejderne alt for ofte ubehøvlet adfærd fra kunderne.
Lørdag d. 6. april blev for butikschef Anne Vilhelmsen dagen for den sidste dråbe. På denne dag blev hun nemlig nødt til at forlade en 50-års fødselsdag for at komme én af sine medarbejdere til undsætning.
Medarbejder beskyldt for tyveri
Anne Vilhelmsens medarbejder havde på dagen en kunde, der skulle betale kontakt og lagde 4600 kroner op i en automat. Da der opstod problemer med automaten, tog medarbejderen pengene i hånden for at lægge dem i samme automat igen. Og så væltede det fra kunden ud med grovheder og beskyldninger om tyveri.
Anne Vilhelmsen fortæller, at kunder ofte er ubehagelige – dog har det aldrig før været nødvendigt at smide en kunde ud af butikken. Oplevelsen fik Anne Vilhelmsen til at lave et opslag på LinkedIn, hvor hun opfordrer til anstændighed, som alt for ofte mangler i interaktionen mellem kunde og kassemedarbejder.
Hvor blev den gode tone af?
Anne Vilhelmsen frygter, at mange unge mennesker vil miste deres motivation for at have et fritidsarbejde, hvis de som servicemedarbejdere ikke kan forvente at blive talt ordentligt til. Og det er ikke kun i 365discount, at der er problemer. Sidste år var Ungeminister i Coop Tobias Simonsen inde på samme problematik i kædens magasin Samvirke. Efter hans mening er der i løbet af de sidste par år sket en ændring i måden, vi taler til hinanden på. Heldigvis tager både Anne Vilhelmsen, Tobias Simonsen og mange andre ansatte i de danske supermarkeder gerne kampen op for de unge medarbejdere og for den gode tone.