Forskudsopgørelsen for næste år er åben for mere end fem millioner danskere, der nu kan gøre sit for at undgå et skattesmæk.
Det skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.
Her kan man få et indblik i, om ens forventede indkomst og skat for 2025 stemmer overens med virkeligheden.
Hvis ikke, kan der rettes i oplysningerne, så man ikke ender med en ekstra skatteregning på et tidspunkt.
Borgere, der har haft ændringer i deres privatøkonomi, har særlig god grund til at give forskudsopgørelsen et kig. Det pointerer Ulrick Junge, der er underdirektør i Skattestyrelsen.
Han fremhæver blandt andet danskere, hvis løn er ændret, som har fået kortere eller længere afstand til jobbet, som har haft renteændringer eller har købt eller solgt bolig i 2024.
- Eller hvis man allerede nu ved, at der vil komme ændringer i løbet af næste år. Der kan altså være oplysninger, man selv skal opdatere, så man betaler det rigtige i skat, siger han.
Faldende renter kan også betyde, at mange kan risikere at ende med et skattesmæk, hvis de ikke får rettet i de forventede renteudgifter i opgørelsen.
Det skyldes, at rentefradraget for mange vil blive for højt, hvilket kan føre til en restskat.
Skattestyrelsen laver forskudsopgørelserne ud fra årsopgørelserne fra 2023.
Her var renterne en del højere, end de er mod slutningen af 2024.
Der vil være mulighed for at rette i sine forskudsopgørelse igennem hele 2025, men skal oplysningerne slå igennem på første lønudbetaling, bør det ske i god tid.
Går det som sidste år, vil flere hundrede tusinde mennesker logge ind for at se deres forskudsopgørelse i løbet af de første dage efter åbning.
Samme travlhed gør sig gældende, når årsopgørelsen typisk bliver tilgængelig i løbet af foråret.
Da årsopgørelsen for 2023 åbnede i marts 2024, havde godt 713.000 borgere en restskat i gennemsnit på 9400 kroner.
Skattestyrelsen varsler også, at der kan opstå ventetid tirsdag til styrelsens rådgivning. Det betyder blandt andet, at det i perioder kan blive nødvendigt at bede borgerne ringe igen senere.
- Det kan være frustrerende, men jeg forsikrer, at vi gør alt for at besvare de mange henvendelser, så hurtigt vi kan, siger Ulrick Junge.
Kilde: /ritzau/