Hvis du er studerende eller marketingmedarbejder, så kan AIDA-modellen være en god kommunikationsmodel at benytte. Man kan nemlig få en forståelse af, hvordan markedsføring virker, hvad hensigten med markedsføring er, og skabe en forståelse af, hvilken hensigt der har været med markedsføringen.
Modellen er de senere år blevet mere og mere populært, i takt med at digital markedsføring fylder mere og mere. Sociale medier og annoncering er i mange brancher en integreret del af at skabe salg, og i nogle brancher kan man slet ikke have en succesfuld virksomhed, uden at man benytter markedsføring. Der har aldrig været mere konkurrence om at være synlig over for potentielle kunder, og AIDA-modellen kan være med til at give en indikation på, hvordan en markedsføringskampagne er gået.
Til sidst i artiklen kan du downloade en gratis dansk skabelon af AIDA-modellen, som du kan åbne i Microsoft Word og redigere.
Forklaring på AIDA-modellen
Attention
Attention betyder bevidsthed eller opmærksomhed. Man kan vælge at bytte 'Attention' med 'Awareness'. Det er det første element i modellen, og her fokuserer man på hvilken brandgenkendelse eller tilknytning der er til et værditilbud, ydelse eller produkt. Med andre ord handler det altså om, hvordan man fanger en kundes opmærksomhed. Det kan eksempelvis være blikfanget i en reklame, eller nogle bestemte kampagnestrategier. Overordnet set skaber man intet salg, hvis man ikke fanger en potentiel kundes opmærksomhed.
I den første del af AIDA-modellen kan man stille spørgsmålet:
'Hvad er det første, den potentielle kunde får øje på, når de ser reklamen?
Interest
Interest betyder interesse. I denne del AIDA-modellen er udgangspunktet, at den potentielle kunde er nysgerrig og man har fanget en interesse. Den potentielle kunde ønsker at finde flere informationer eller skabe forståelse om et produkt eller ydelse. I denne del af modellen skal man fremhæve fordele og kvaliteter for det man tilbyder. Hvis man har et budskab er det også her, det skal komme.
I denne del kan man stille spørgsmålet:
'Hvad får modtageren til at kigge længere tid på kampagnen?'
Man skal være opmærksom på denne del, da Interest kan være svær at skelne fra Attention og Desire. Nogle argumenterer for, at de samme reklameelementer udgør både Interest og Attention. En effektiv tilgang til, at skelne Interest fra de andre elementer i AIDA-modellen er, at man skal huske på, at Interest skal være interesseskabende. Man skal fokusere på den potentielle kundes interesse. Man kan ikke undgå, at der både er tanker, idealer, idéer og politiske overbevisninger. Man kan segmentere disse potentielle kunder i målgrupper, så man kan danne homogene gruppe.
Det vigtigste ved dette stadie er, at den potentielle kunde ikke har nogen idé om, hvorfor man skal købe noget, men at man kan konstatere, at der er opstået en eller anden form for match mellem den potentielle kundes interesse, og det budskab eller produkt man reklamerer med.
Desire
Desire er den tredje del af AIDA-modellen, og Desire betyder ønsker, behov og lyst. I denne del har den potentielle kunde fået interessen for markedsføringskampagnen, og nu skal den sætte gang i tanker og lysten til at købe det, som man reklamerer for. Man skal altså flytte den potentielle kunde fra at ville prøve produktet, til at kunden vil have produktet. Med andre ord tilkendegiver kunden sin interesse med sit begær. Mange kunder køber med øjnene.
I den tredje del af AIDA-modellen kan man stille spørgsmålet.
'Hvad vil markedsføringskampagne gerne have den potentielle kunde til at føle behov for?'
Action
Det fjerde og sidste element af AIDA-modellen er Action. Action betyder handling, og det er her til sidst, at købet sker. Man rykker den potentielle kunde til at blive kunde. Det kan være i form af, at kunden vælger at tage kontakt til den virksomhed, som har værditilbuddet. Det kan være via e-mail, telefonopkald, tilmelding af nyhedsbrev, tage kontakt i en chat, klik på link hvor man kan købe produkter eller tage kontakt i en fysisk butik.
Når kunden først har engageret sig i produktet, så skal kunden også have en klar indikation på, hvad kunden skal gøre for at købe et produkt. Det er her, at ordet handling giver mening. Kunden skal selv udføre handlingen om at tage kontakt.
En tommelfingerregel er, at hvis de tre første elementer af AIDA-modellen er opfyldt, så er der en forholdsvis stor chance for, at den fjerde og sidste del også bliver opfyldt, og at man skaber et salg.
Det er sjældent, at man når gennem de fire stadier i AIDA-modellen
Med AIDA-modellen må man ikke have en forventning om, at alle potentielle kunder kommer i gennem alle stadier i modellen. Som markedsføringsmodellen er indrettet, vil flere potentielle kunder falde fra, og det er helt naturligt og meningen. En markedsføringskampagne kan blive eksponeret til mange mennesker, men det er ikke alle, som bliver til potentielle kunder og tager flere skridt i AIDA-modellen. Man vil også opleve, at nogle modtagere når helt til tredje step, altså Desire, men hopper fra dér. Det vigtigste er step er det sidste, altså hvor der sker Action til sidst, så der sker et salg.
AIDA-modellen Gratis Skabelon Download
Gratis dansk skabelon af AIDA-modellen
Hvis du er studerende, eller arbejder med marketing, så kan du herunder downloade en gratis Microsoft Word-fil med AIDA-modellen. Den er nem at redigere og udfylde, og de fleste har Microsoft Word til rådighed.
Du kan i øvrigt læse om, hvad en god reklame er hos Systime.
Ofte stillede spørgsmål om AIDA-modellen
Hvad er AIDA-modellen?
AIDA-modellen er en kommunikationsmodel, som oftest er benyttet af marketingsmedarbejdere. Man kan benytte modellen til at analysere og strukturere markedsføring.
Hvilken rækkefølge skal AIDA-modellen udføres i?
Modellen skal udføres efter navnets bogstavrækkefølge:
A Attention / Opmærksomhed
I Interest / Interesse
D Desire / Ønske
A Action / Handling
Hvad står AIDA for?
AIDA står for:
Attention
Interest
Desire
Action
Hvis du er interesseret i at læse mere om forretningsmodeller og teorier, så klik her.