Politik

lør, 18 maj 2024

Forsker: Troldefabrikker er nem politisk kommunikation

Sverigedemokraternas leder, Jimmie Åkesson, kalder magasinet "Kalla faktas" gennemgang for vrøvl, svigt og misinformation ifølge svensk TV4. (Arkivfoto).
Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix Sverigedemokraternas leder, Jimmie Åkesson, kalder magasinet "Kalla faktas" gennemgang for vrøvl, svigt og misinformation ifølge svensk TV4. (Arkivfoto).

Sverigedemokraterna i Danmarks naboland er angiveligt blevet afsløret i at have en såkaldt troldefabrik.

Partiet skulle via falske profiler på sociale medier blandt andet have gået til angreb på sine politiske modstandere samt delt opslag med misinformation.

Det viser skjulte optagelser af det undersøgende magasin "Kalla fakta" på svensk TV4.

Lignende er ikke set i dansk politik, mener Benjamin Rud Elberth, rådgiver i politisk digital kommunikation.

- Der er nogle tendenser. Man har set det i tidligere valgkampe, men jeg oplever slet ikke, at det er orkesteret sådan, som det ser ud til at være i Sverige, siger han.

Ifølge "Kalle fakta" har ansatte i Sverigedemokraterna siddet bag skærmen på en række profiler på de sociale medier TikTok, YouTube og Facebook.

Derudover skulle partiet have brugt kunstig intelligens til at lave videoer, hvor der er manipuleret med lyd og billede for eksempelvis at imitere personer. SÃ¥kaldte deepfakes.

Troldefabrikker, hvor profiler på sociale medier for eksempel deler politiske budskaber i et stort omfang, er en nem og billig måde at lave politisk kommunikation.

Det siger lektor ved IT-Universitetet i København Luca Rossi, der har forsket i sociale medier.

- Vi har set sager i flere lande, som har været økonomiske eller politisk motiverede.

- Det, der er vigtigt at forstå, er, at det kan ske på mange måder. Nogle kan være mere centraliserede og koordinerede, mens andre kan være mere decentraliserede.

Kunstig intelligens og deepfakes er også kommet på dagsordnen herhjemme, efter at Liberal Alliance og Dansk Folkeparti har delt manipuleret materiale af statsminister Mette Frederiksen (S) med henblik på at lave satire.

Folketingets partier er indkaldt til møde tirsdag af Folketingets Præsidium.

Partierne skal drøfte, om der skal indgås en frivillig aftale om brugen af kunstig intelligens i blandt andet valgkampagner og politisk kommunikation.

Ifølge Benjamin Rud Elberth er det en god idé, at partierne tager stilling til brugen af teknologien i "den spæde start", da der er mange ubesvarede spørgsmål.

- Hvad sker der, hvis værktøjerne falder i de forkerte hænder, eller et parti pludselig har ryggen mod muren i en valgkamp og ikke har et moralsk etisk kodeks, spørger han.

- Vi ved, at en negativ kampagne virker. Så jeg er enig med statsministeren og regeringen, vi skal være på vagt.

Mette Frederiksen har blandt andet kaldt videoen fra Dansk Folkeparti "ødelæggende for vores demokratiske samtale".

Magasinet "Kalla fakta" er i forbindelse med optagelserne blevet anmeldt til pressenævnet i Sverige af Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF).

Anmeldelsen handler ifølge TV4 om, at interviews med personer fra myndigheden er taget ud af sammenhæng.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere