Pressemeddelelse

tor, 27 apr 2023

DI: Erhvervslivet støtter nyt klimamærke

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke.

Pressemeddelelse

27.4.2023 10:06:51 CEST | DI Fødevarer

Et klimamærke for danske fødevarer er i dag rykket et vigtigt skridt nærmere, og det hilses velkomment af dansk erhvervsliv.

- Vi kan klart støtte anbefalingerne. Et officielt klimamærke på fødevarer er et godt supplement til de officielle kostråd og vil bidrage til den grønne omstilling af danskernes kost ved at hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg, når de står i indkøbssituationen, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

DI’s branchefælleskab for fødeerhvervet, DI Fødevarer, har i det seneste år deltaget i den arbejdsgruppe, som i dag afleverede sine anbefalinger om et klimamærke til fødevareminister Jacob Jensen.

- Det er en meget stor glæde, at en så stor kreds på tværs af hele fødevareerhvervet og med deltagelse af  forbruger- og naturorganisationer er nået til enighed om, hvilke metoder og datagrundlag der skal lægge til grund for klimamærket, siger Leif Nielsen.

En hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er ifølge Leif Nielsen gode data. Det er en hjælp for virksomhederne, at der bliver offentlige data,  lavet på et validt, solidt og transparent grundlag, og som er tilgængeligt for alle. Det er med til at skabe tillid mellem forbrugerne og producenter.

- Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykkes med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskab. Det har vi gjort nu. Vi har fået en fælles forståelse af, hvordan fødevarernes klimaaftryk skal beregnes og mærkes, og vi får en officiel regnemetode og database, alle kan bruge, siger Leif Nielsen.

Brug for større ambitioner

DI Fødevarer havde gerne set et mere ambitiøst oplæg til fødevarer i databasen, men også en hurtigere eksekvering.

- Forventningen er, at databasen først er klar i 2025. Desuden er en database på 500 fødevarer efter vores opfattelse ikke tilstrækkelig, hvis vi skal opnå en reel udbredelse af mærket. Der skal mere til, siger Leif Nielsen.

- Det har været vigtigt for DI Fødevarer, at arbejdet i videst muligt omfang er i overensstemmelse med  kommende fælles EU initiativer. Det er vores ambition, at et dansk klimamærke kan inspirere til den europæiske samtale om et fælles klima- og bæredygtighedsmærke i Europa, siger Leif Nielsen.

Andre læser også

Over 50.000 har besvaret spørgeskema om nye pengesedler Frem til 2. juni kan danskerne vurdere de udvalgte motiver til ny seddelserie og... Læs mere
Støjberg og Løkke bruges som es på EU-plakater Danmarksdemokraterne og Moderaterne bruger deres ledere i jagten på vælgere ti... Læs mere
Midt i sponsorflugt holder 7-Eleven fast i støtte til Pride på 11. år Fredag har Copenhagen Pride offentliggjort den første runde partnerskaber for i... Læs mere
Forsker: Troldefabrikker er nem politisk kommunikation Svensk parti beskyldes for at sprede misinformation via sociale profiler. Nem og... Læs mere
Minister om nej til fængsel i Kosovo: Et lille bump på vejen Regeringen i Kosovo må få sikret flertal for aftale om dansk leje af fængsels... Læs mere