Pressemeddelelse

tor, 27 apr 2023

DI: Erhvervslivet støtter nyt klimamærke

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke.

Pressemeddelelse

27.4.2023 10:06:51 CEST | DI Fødevarer

Et klimamærke for danske fødevarer er i dag rykket et vigtigt skridt nærmere, og det hilses velkomment af dansk erhvervsliv.

- Vi kan klart støtte anbefalingerne. Et officielt klimamærke på fødevarer er et godt supplement til de officielle kostråd og vil bidrage til den grønne omstilling af danskernes kost ved at hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg, når de står i indkøbssituationen, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

DI’s branchefælleskab for fødeerhvervet, DI Fødevarer, har i det seneste år deltaget i den arbejdsgruppe, som i dag afleverede sine anbefalinger om et klimamærke til fødevareminister Jacob Jensen.

- Det er en meget stor glæde, at en sÃ¥ stor kreds pÃ¥ tværs af hele fødevareerhvervet og med deltagelse af  forbruger- og naturorganisationer er nÃ¥et til enighed om, hvilke metoder og datagrundlag der skal lægge til grund for klimamærket, siger Leif Nielsen.

En hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er ifølge Leif Nielsen gode data. Det er en hjælp for virksomhederne, at der bliver offentlige data,  lavet pÃ¥ et validt, solidt og transparent grundlag, og som er tilgængeligt for alle. Det er med til at skabe tillid mellem forbrugerne og producenter.

- Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykkes med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskab. Det har vi gjort nu. Vi har fået en fælles forståelse af, hvordan fødevarernes klimaaftryk skal beregnes og mærkes, og vi får en officiel regnemetode og database, alle kan bruge, siger Leif Nielsen.

Brug for større ambitioner

DI Fødevarer havde gerne set et mere ambitiøst oplæg til fødevarer i databasen, men også en hurtigere eksekvering.

- Forventningen er, at databasen først er klar i 2025. Desuden er en database på 500 fødevarer efter vores opfattelse ikke tilstrækkelig, hvis vi skal opnå en reel udbredelse af mærket. Der skal mere til, siger Leif Nielsen.

- Det har været vigtigt for DI Fødevarer, at arbejdet i videst muligt omfang er i overensstemmelse med  kommende fælles EU initiativer. Det er vores ambition, at et dansk klimamærke kan inspirere til den europæiske samtale om et fælles klima- og bæredygtighedsmærke i Europa, siger Leif Nielsen.

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere