Pressemeddelelse

fre, 28 apr 2023

Konkurrenceheste: NorCordia skaber værdi på flere plan

Konkurrenceheste: NorCordia skaber værdi på flere plan

Pressemeddelelse

To år efter at Ulrik Clemmensen og Catherine Haddad Staller sammen med to danske partnere stiftede NorCordia, er virksomhedens etiske værdier stadig intakte, og de økonomiske resultater er over forventning. Ønsket var at sænke barrieren til ridesport på konkurrenceplan både for unge ryttere og for investorer, der gerne vil sætte penge i heste – uden at sætte alt på én hest.

Det startede som en hidtil uset konstellation mellem to etablerede navne i hestebranchen og et par danske erhvervsfolk med erfaring i vækst af virksomheder. Nu to år efter NorCordia købte de første heste, er det tydeligt at den umage kvartet med deres anderledes tilgang har ramt en succesfuld vej ind på markedet for konkurrenceheste. Indtil videre har 40 topheste været igennem NorCordias maskinrum, og de første to år har vist særdeles positive resultater på hhv. 2 og 4 mio. kroner i 2021 og 2022.

- Vi har opbygget en virksomhed, hvor vi dels investerer for egne penge og dels på vegne af investorer igennem vores portfolio-selskaber. I 2023 er vi startet med at lukke en pulje på 7,5 mio. kroner fordelt på 10 investorer på under 2 måneder. Kombineret med de positive resultater er det et bevis på, at NorCordia har fået godt fat i markedet, siger bestyrelsesformand og medejer af NorCordia Brian Hedelund Nielsen.

I april 2023 har NorCordia lanceret Portfolio 3 på 18 mio. kroner.

Karrieremuligheder til unge ryttere

At NorCordia har været i stand til at skabe afkast til både ejere og investorer efter to år, er ikke den eneste succes. Samtidig har den dansk-amerikanske virksomhed nemlig formået at holde fanen højt og arbejde ud fra de mål og værdier, der definerer NorCordia.

- Inden for ridesport kan det være vanskeligt for unge talenter at blive etableret og få fodfæste, fordi konkurrenceridning på højt plan er en meget dyr fornøjelse med høje omkostninger og store investeringer. Her vil vi gerne gøre en forskel. Vores ambition er gennem indkøb og træning af heste at give unge ryttere mulighed for at opnå de bedste resultater, uden at de selv skal bære hele investeringen, og uden at være afhængige af personlige relationer, forklarer CEO Ulrik Clemmensen, der sammen med COO Catherine Haddad Staller står for at håndplukke både heste og ryttere til NorCordia.

- Man kan sige, at vi servicerer unge ryttere med både heste og trænere gennem vores netværk. Vi er ikke sponsorer, men ser os selv som en samarbejdspartner. Til gengæld er vores engagement i dygtige ryttere en vigtig brik i at øge hestenes værdi gennem fokuseret, daglig træning, og på den måde understøtter vi hinanden, fortsætter han.

Dedikeret til at skabe gode relationer

Som en grundlæggende værdi hos NorCordia ligger prioriteringen af hver enkelt hests velbefindende og en dedikeret indsats for at finde den bedste rytter til hver hest. At bygge gode relationer mellem mennesker og mellem hest og rytter er en hjertesag for NorCordia.

- Det er et vigtigt pejlemærke i vores virksomhed, at både heste og mennesker behandles ordentligt. Når vi etablerer et samarbejde mellem heste, trænere og ryttere, bruger vi vores mangeårige erfaring til at spotte de rigtige kombinationer. Samspillet i personlighed hos rytter og hest er utrolig komplekst og samtidig utrolig vigtigt for succes i hestesport på så højt plan, forklarer Ulrik Clemmensen.

- Når vi sælger en hest, er det ikke blot til højstbydende. Det er vigtigt, at vores kunder kan stole på, at de hos os køber en hest, der passer til deres personlighed og behov – og omvendt. Troværdighed og gode relationer er afgørende, siger Ulrik Clemmensen.

Investeringspuljer: ”Sådan gør man ikke i hestebranchen”

En central forretningsidé i NorCordia er, at investering i dyre konkurrenceheste ikke behøver kræve stor passion og risikovillighed, men faktisk har potentiale til at være et attraktivt alternativ til fx ejendomshandel. Gennem en nøje struktureret forretningsmodel, der bygger på erfaringer fra andre brancher, har NorCordia formået at bygge et setup, der giver investorer mulighed for et forventet afkast på 40% over 3 år med en begrænset risiko.

- Som udefrakommende i hestesportsverdenen har det været interessant at se de vækst- og investerings­muligheder, der ligger lige for. Ved at kombinere ekspertise fra heste og ridesport med velafprøvede forretningsmodeller fra andre industrier har vi opbygget en helt ny tilgang til hestebranchen, der skaber rigtig god værdi for alle involverede, siger bestyrelsesformand Brian Hedelund Nielsen.

- Vi trækker nye investorer ind i hestesport og skaber attraktive afkast til dem. Vi giver unge ryttere muligheder, de ellers ikke ville have. Vi skaber frugtbare relationer og samarbejder på tværs i branchen, og vi forsøger at hejse et flag for, at det skal foregå på en ordentlig måde. I NorCordia er alle aftaler skriftlige, og vi lægger vægt på at udarbejde kontrakter med tilknyttede ryttere og trænere.

NorCordia har en afdeling en i Kolding i Danmark samt to i USA, i hhv.  Wellington, Florida og i New Jersey. 80% af de heste, NorCordia indtil nu har haft i deres stald, er solgt i USA.

Andre læser også

Danmarks største forsvarsfirma øger salg og indtjening i konfliktår Terma løfter sløret for strategi med ambitionen om at fordoble omsætningen ov... Læs mere
Raoul Grünthal bliver formand i JP/Politikens Hus Lars Munch stopper som formand i JP/Politikens Hus efter få uger. Han bliver fo... Læs mere
Styrelse sender i maj endelige vurderinger for ejerlejligheder Det bliver første gang i cirka ti år, at landets ejere af cirka 300.000 ejerle... Læs mere
Stine Bosse vil erstatte den danske krone med euroen I en valgtest har Stine Bosse erklæret sig helt enig i at erstatte den danske k... Læs mere
Venstres formand vil bruge nyfundne penge på at sænke skatten Troels Lund Poulsen kan ikke forestille sig en aftale i regeringen om brug af r... Læs mere