Pressemeddelelse
Ny undersøgelse om AI’s forretningspotentiale viser, at langt de fleste virksomheder ikke er klar til at omfavne teknologien. Derfor lancerer Avanade en række nye tjenester, der skal hjælpe virksomheder med at tænke AI ind i forretningsstrategien.
Hele 85 procent af virksomheder forventer, at AI vil øge omsætningsvæksten inden 2025, og over to tredjedele forventer, at teknologien kan medføre op til 16 procent vækst i deres globale årlige omsætning.
Det viser en ny undersøgelse fra Avanade, der er førende leverandør af Microsoft-løsninger.
Selvom virksomheder altså er klar over teknologiens forretningsmæssige potentiale, konkluderer undersøgelsen samtidig, at erhvervslivet endnu ikke er klar til at omfavne AI: Kun 36 procent af forretnings- og it-chefer er helt sikre på, at deres organisation på nuværende tidspunkt har de nødvendige kontrolsystemer og retningslinjer til at håndtere potentielle risici og ulemper ved kunstig intelligens.
I mellemtiden erkender knap halvdelen (48 procent) af de adspurgte, at de endnu ikke har indført specifikke retningslinjer og/eller politikker for ansvarlig brug af AI.
Derfor lancerer Avanade, der de seneste to år har arbejdet tæt sammen med Microsoft om udviklingen af såkaldt generativ AI, nu en række nye tjenester, der skal hjælpe virksomheder med at gøre både medarbejdere, processer og teknologier klar til kunstig intelligens.
Ved at kombinere vurderingsværktøjer og skabeloner gør Avanades nye tjenester det muligt for virksomhedsledere og it-chefer at vurdere og overvåge flere forretnings- og it-domæner, så de nemmere kan identificere potentialet ved AI og tænke det ind i forretningen på en ansvarlig måde.
Antonio Marsico, Avanades nordiske chef, har store forventninger til generativ AI på det nordiske marked:
"Der findes ikke en endestation for virksomheders AI-parathed. I takt med at generativ AI fortsætter med at nytænke det globale forretningslandskab, må vigtigheden af at indføre en såkaldt AI first-tankegang ikke undervurderes. For at udnytte vækstmulighederne ved AI og samtidig mindske risikoen for utilsigtede konsekvenser er virksomhedsledere i dag nødt til at overveje etik og altså mere end de blot teknologiske konsekvenser. GenAI bør ses som en medpilot og ikke en kaptajn. For i sidste ende svarer AI first til people first," siger Antonio Marsico, General Manager for Avanade i Norden.
Han peger samtidig på, at relevante rammeværktøjer er nødvendige for at ruste nordiske virksomheder til at vurdere risici ved AI-projekter og forbedre deres eksisterende forretnings- og it-governance-processer på tværs af alle funktioner.
Avanade samarbejder desuden tæt med PageGroup om, hvordan virksomheder kan øge arbejdsstyrken gennem AI:
"Den sande styrke ved AI ligger i, at teknologien kan multiplicere virksomheders og medarbejderes store viden og erfaring. Her er det nyttigt at have en ramme, der hjælper vores medarbejdere med at udnytte AI-teknologiens forretningsværdi på en sikker og gennemsigtig måde,” siger Alex Bates, administrerende direktør for Group Data, Insights og aktivering hos PageGroup.
De nye tjenester supplerer Avanades eksisterende portefølje af generativ AI-strategiworkshops, der spænder fra en 2-timers workshop til et 6-ugers strategisk Proof of Concept-forløb.
Om Avanade
Avanade er den førende leverandør af innovative digitale tjenester, cloud- og rådgivningstjenester, brancheløsninger og designbaserede oplevelser på tværs af Microsofts-platformen. Avanade beskæftiger på globalt plan 60.000 fagfolk i 26 lande, der ønsker at gøre en reel menneskelig forskel for sine kunder, deres medarbejdere og deres kunder. Avanade er majoritetsejet af Accenture og blev grundlagt i 2000 af Accenture LLP og Microsoft Corporation.