Sponsoreret

man, 02 okt 2023

Din uundværlige guide - Når du går fra medarbejder til leder

Din uundværlige guide – Når du går fra medarbejder til leder

Denne artikel er sponsoreret af TACK International A/S

Når man går fra at være en del af teamet til at blive forfremmet, bringer det udfordringer med sig. Herunder kan du læse om de 7 områder, du bør have særligt fokus på, når du går fra kollega til leder.

1. Nyt job - nyt mindset

Den vigtigste forandring, du bør foretage med det samme, når du bliver udnævnt til leder, er at acceptere, at du ikke længere er en del af teamet, som du var før. Som leder er det vigtigt, at du er opmærksom på, at dét du siger og gør bærer større vægt og kan opfattes anderledes end tidligere. Effektive ledere fastholder en vis grad af distance til resten af teamet, så de ansatte kan stole på, at chefen ikke har favoritter, men at de alle vil blive behandlet fair.

2. Ny stilling – ny førsteprioritet

Selvom rammerne på jobbet er velkendte og trygge, er dine arbejdsopgaver ikke længere som de plejede at være. At lede dit team er nu din førsteprioritet - og det er ikke en hurtig opgave, der lige kan, eller bør, klemmes ind mellem møder og gennemgang af den forgangne måneds økonomirapport. Lær dine medarbejderes karrieremål at kende; hvad er deres mål og hvad motiverer dem? Udnyt, at du har et forhåndskendskab til deres personlighed og spørg dig selv, hvilken lederstil hver enkelt ansat vil reagere bedst på.

3. Lær at delegere, lær at lede

Inden du gik fra medarbejder til leder, har du sandsynligvis haft en række opgaver, som du er blevet tildelt på baggrund af nogle specifikke spidskompetencer, som du besidder. Nogle af disse opgaver skal måske nu delegeres til andre i dit team. Din opgave er derfor at hjælpe dine medarbejdere med at udvikle sig, så de ideelt set bliver endnu bedre til at løse disse opgaver. Vurdér hver enkelt medarbejders evner og hjælp dem til at udfordre sig selv og udbygge deres kompetencer.

4. ”Heldet” tilsmiler den, som har forberedt sig

Uanset om det drejer sig om konstruktiv feedback eller større uoverensstemmelser, så er en stærk feedback-kultur ikke et spørgsmål om held. Det er et spørgsmål om at være forberedt på, hvordan du tackler de problemer, der kan opstå. For én ting er helt sikkert, problemerne går ikke væk af sig selv og konfronterer du dem ikke, vil det af de andre ansatte blive opfattet som en stiltiende accept af situationen.

5. Udvid dit netværk

Som ny leder kan du have behov for at udvide dit netværk i nye retninger – enten for at søge støtte eller for at opnå fornyet inspiration til din rolle. Overvej derfor hvilke personer, du kunne have gavn af at danne netværk med – både interne og eksterne i forhold til din egen arbejdsplads. Eksempler kunne være leverandører, teamledere i andre afdelinger eller måske den administrerende direktørs sekretær

6. Acceptér at du vil lave fejl

Dét faktum at du blev forfremmet betyder ikke nødvendigvis, at du fremstod som en stærk og erfaren leder ved jobsamtalen. Det betyder, at du udviste potentiale til at gå fra medarbejder til leder og det er en væsentlig forskel, for potentiale kan udvikles. Derfor kan nye lederes styrke ofte måles på, hvordan de reagerer, når de begår fejl, om de lærer af deres fejl og hvordan de bruger disse nye erfaringer til at udvikle deres ledelsesstil. Du kan fremskynde læringsprocessen ved at spørge de personer, der var med til at ansætte dig: Hvad opfattede de som dine styrker og udviklingsområder? Bevidsthed om egne mangler kombineret med et vedholdende fokus på videreudvikling er det, der udgør forskellen mellem en tilstrækkelig leder og en fantastisk leder.

7. Tag din egen iltmaske på først

Mange nyudnævnte ledere oplever at være presset fra alle sider, når de først forfremmes. Ikke nok med at de skal lære nye jobfunktioner, udvikle deres ledelseskompetencer og balancere med diverse ansvarsområder, så skal mange også dække deres gamle stilling, indtil en afløser er fundet. Hele processen kan føre til stress, eller værre endnu; udbrændthed, som gør det umuligt at performe så godt og effektivt i den nye rolle, som man ellers havde forventet. Med årene er det muligvis blevet en klichée, men det gør det ikke mindre sandt: Hvis ikke du passer på dig selv, vil du til sidst ikke være i stand til at hjælpe andre.

Interne forfremmelser cementerer virksomhedens vilje og indsats med at udvikle medarbejdernes kompetencer, og det er en fremragende måde at starte sin karriere på. Vær bevidst om ovenstående, faldgruber og hav en plan for at overkomme de udfordringer, du vil møde på din vej, så er halvdelen af slaget vundet på forhånd.

Andre læser også

Lav interesse for omlægning giver laveste antal lånetilbud i 28 år I 2024 landede antal lånetilbud ti procent lavere end i 2023. Det skyldes lav i... Læs mere
Ministerium hjælper misbrugt SF'er i sag om falske opslag På sociale medier deles der falske opslag, der hævder, at SF-politiker beder R... Læs mere
Minister vil undgå slettet gæld til kriminelle som får tilbagefald Kriminelle skal i fem år afstå fra yderligere kriminalitet for at få eftergiv... Læs mere
Beredskabsaftale for millioner præsenteres onsdag Minister havde lovet en aftale om det statslige beredskab inden jul, men kan pr... Læs mere
Forbløffet statsminister vil stoppe dansk hjælp til skyggeflåde Dansk skibsværft servicerer russiske naturgasskibe, hvilket statsminister finde... Læs mere