Om du er leder for få eller mange personer, så har du nok en relativt betydningsfuld rolle i dine medarbejderes arbejdsliv. Og hvis du gerne vil være eller forblive en god leder, der er i stand til at imødekomme de krav, der stilles fra dine medarbejdere og fra dine chefer, så kommer det måske ikke helt af sig selv. Derfor er der her nogle idéer til, hvordan du kan nå derhen.
Bliv ved med at dygtiggøre dig og udvikle dig
En af de største fejl mange mener, at vi som mennesker er at se os tilfredse med vores situation og så stoppe vores indsats i videre udvikling. For faktum er at tiden og samfundet er i konstant udvikling, og derfor kan du og dine færdigheder hurtigt blive forældet, hvis ikke du opdaterer dem. I forbindelse med ledelse, kan det jo blive relevant i forhold til uddannelse og efteruddannelse. Hvis du vil være en god leder, kan det for eksempel være relevant at undersøge en MBA i ledelse. Med en MBA i ledelse får du nemlig værktøjer til strategisk ledelse og personlig udvikling. Og det kan måske være nogle af de kompetencer, der kan blive rigtig værdifulde for dig som leder, da de også hjælper dig til at se videre ud i fremtiden som leder efter endt uddannelse.
Hvis det virker som en stor mundfuld at begynde på en hel MBA i ledelse, så kan du også undersøge muligheden for at tage en mini MBA uddannelse.
Brug dine medarbejderes erfaringer
Du kan også forbedre dig med særligt fokus på din rolle over for dine medarbejdere ved at trække på nogle af de erfaringer de har. Det kan eventuelt være gennem løbende evalueringer, samtaler og des lige. På den måde kan du også være mere i kontakt med dine medarbejdere og den måde som de arbejder bedst på.