Brugere af Facebook og Instagram kan se frem til at kunne vælge at modtage færre målrettede reklamer end de nuværende reklamer. Det skriver Reuters tirsdag aften.
Det sker, fordi moderselskabet Meta Platforms vil prøve at imødekomme EU's krav om begrænsning af målrettet markedsføring ved udnyttelse af brugerdata.
De europæiske brugere vil ifølge Reuters kunne opleve ændringerne på Facebook og Instagram i løbet af de kommende uger.
Brugerne kommer til at kunne vælge reklamer, som er baseret på det, som Meta kalder "kontekst" - indhold, som en bruger ser i løbet af en bestemt session på en af platformene.
Disse reklamer vil dog være målrettet brugerne baseret på alder, køn og lokation.
Meta planlægger også at nedsætte prisen på et reklamefrit abonnement for europæiske brugere med 40 procent.
En unavngiven EU-talsperson, som Reuters har talt med, vil ikke umiddelbart kommentere, om ændringerne ligger i tråd med EU-kravene.
- Den nye model, som Meta har introduceret, er alene Metas ansvar, og den er hverken støttet af eller aftalt med EU-Kommissionen.
- Det er for tidligt at spekulere i, hvordan den vil påvirke de igangværende undersøgelser, forlyder det.
Anu Talus, der er chef for Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), siger følgende om Metas initiativ:
- Selv om det er for tidligt at vurdere løsningen, er vi glade for, at en vigtig platform meddeler, at den til tilbyde et nyt, gratis valg med begrænset profilering, siger hun.
Kilde: /ritzau/