Tech

tor, 12 sep 2024

Spilgiganter indklaget for at manipulere børn med mersalg

"Fortnite" er et af de spil, hvor man kan bruge rigtige penge på at købe den virtuelle møntfod V-bucks. (Arkivfoto).
Ina Fassbender/Ritzau Scanpix "Fortnite" er et af de spil, hvor man kan bruge rigtige penge på at købe den virtuelle møntfod V-bucks. (Arkivfoto).

Paraplyorganisationen BEUC, som repræsenterer europæiske forbrugerråd, har klaget til EU-Kommissionen over en række af verdens største spilproducenter, fordi den mener, at de manipulerer børn til at købe virtuelle penge i deres spil.

Det viser klagen, som nyhedsbureauet AFP har fået indsigt i.

Klagen bliver støttet af medlemsorganisationer i flere 17 europæiske lande.

Den nævner producenterne Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell og Ubisoft.

De står bag populære titler som "FC24", det seneste spil i serien, som før var kendt som "Fifa", "Fortnite", "Minecraft" og "Call of Duty".

Fælles for alle spillene er, at man efter at have købt spillene stadig kan bruge rigtige penge på at købe virtuelle goder. I "Fortnite" kan man for eksempel købe såkaldte V-bucks, som kan omsættes til virtuelle goder i spillet.

BEUC hævder i klagen, at forbrugerne mister overblikket over, hvor mange penge de egentlig bruger, når de spiller computer.

BEUC's chef, Agustin Reyna, siger, at de virtuelle penge "med overlæg fupper forbrugere" og går ud over børn.

- Selskaber er bekendte med børns sårbarhed og benytter sig af finter for at lokke de yngre forbrugere til at bruge flere penge, siger han.

Forbrugerrådet Tænk, som er Danmarks medlem af BEUC, oplyste tidligere onsdag, at man havde anmeldt 17 spil til Forbrugerombudsmanden for denne praksis.

Forbrugerrådet Tænk er også blandt de europæiske organisationer, som har indklaget spilproducenterne til EU-Kommissionen.

I nogle spil kan man for eksempel købe genstande inde i spillet, hvor prisen står opgjort i den virtuelle møntfod.

Men inden man kan gennemføre købet bliver man ofte bragt til en skærm, hvor man skal bruge rigtige penge på at købe møntfoden.

BEUC opfordrer til, at prisen i rigtige penge altid skal fremgå tydeligt ved køb af de virtuelle goder.

Ifølge organisationen er det 84 procent af europæiske børn i alderen 11 til 14 år, som spiller computerspil.

De bruger i gennemsnit det, der svarer til 291 kroner, om måneden på virtuelle køb.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Populært fradrag og forbudte flag er blandt lovændringer fra nytår Flyafgift skal være med til at finansiere forhøjet ældrecheck, og der bliver ... Læs mere
Troels Lund kalder Rusland-advarsel for propagandakampagne Rusland har omtalt Danmarks Ukraine-støtte. Ingen "direkte militær trussel" fr... Læs mere
Lufthavnsansatte kræver mere handling mod luftforurening De ansatte i Københavns Lufthavn ser blandt andet gerne, at fly i lufthavnen sk... Læs mere
K vil stramme krav til taxachauffører ved at se på straffeattest Er en taxachauffør dømt for seksualforbrydelser, skal han udelukkes fra at kø... Læs mere
Politiker i grønlandsk regering inviterer Trump på besøg Det grønlandske parti Siumuts formand ser gerne et tættere samarbejde med USA'... Læs mere