En markant gruppe af verdens mest anerkendte bilproducenter, herunder giganter som BMV, Toyota og Volkswagen, har modtaget en omfattende bøde fra EU-Kommissionen. Den samlede bøde beløber sig til intet mindre end 3,4 milliarder kroner, et beløb der afspejler alvoren i deres forseelser.
Disse bilproducenter blev tirsdag offentligt afsløret for at have deltaget i et kartel omkring håndteringen af udtjente biler, et kartel der har stået på i hele 15 år. Kartellets hovedformål var at begrænse konkurrencen i genbrugssektoren ved fælles aftaler om ikke at promovere genbrugspotentialet af deres udrangerede køretøjer.
Teresa Ribera, ledende næstformand i EU-Kommissionen, udtalte i en pressemeddelelse, at denne handling er en del af en bredere indsats mod virksomheder, der samarbejder mod konkurrenceprincipperne. "Vi vil ikke tolerere nogen form for karteller, især ikke dem, der forsøger at skjule vigtige miljøoplysninger fra forbrugerne," sagde Ribera. Hun understregede vigtigheden af genbrug i bilindustrien som en nøglekomponent til at opfylde EU's mål for en cirkulær økonomi.
Mens flere store navne blev trukket frem i skandalelysene, var der også en undtagelse; Mercedes-Benz modtog ikke en bøde, da de havde spillet en afgørende rolle i at afsløre kartellets eksistens gennem et straflempelsesprogram. Dette viser en mulig vej for virksomheder, der ønsker at rette op på tidligere fejl ved aktivt at samarbejde med myndighederne.
De involverede virksomheder har indrømmet deres rolle i kartellet og har accepteret forliget fremsat af Kommissionen. Dette skridt markerer en vigtig udvikling i kampen mod virksomheders ulovlige samarbejde og er et signal om, at EU er fast besluttet på at håndhæve reglerne til beskyttelse af både miljøet og forbrugerrettigheder.