Finans

ons, 27 mar 2024

Lauritz.coms afregningsfrist på 60 dage var urimelig og ugyldig

Forbrugerombudsmanden lukker sag mod Lauritz.com, da selskabet er under konkurs. (Arkivfoto).
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix Forbrugerombudsmanden lukker sag mod Lauritz.com, da selskabet er under konkurs. (Arkivfoto).

Lauritz.com overtrådte aftaleloven og handlede i strid med god markedsføringsskik, da auktionshuset inden sin konkurs hævede afregningsfristen for private sælgere til op til 60 bankdage.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Det er tydeligt, at Lauritz.com i perioden op til sin konkurs har forsøgt at skaffe sig gratis, midlertidig likviditet hos forbrugerne ved at skrue på sine aftalevilkår og forlænge afregningsfristen, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Afregningsfristen er den frist, Lauritz.com har til at udbetale penge til en sælger efter salg af en auktionsgenstand.

Forbrugerombudsmanden mener, at den lange afregningsfrist var skæv til Lauritz.coms fordel.

Desuden var vilkårene ikke præsenteret tydeligt for de private sælgere, og de blev tvunget til at acceptere den nye frist, før de kunne få adgang til deres konti på auktionshusets hjemmeside, lyder vurderingen.

- Det er naturligvis helt uacceptabelt, lyder det fra Torben Jensen.

Selv om det vurderes, at Lauritz.coms aftaler med de private sælgere var urimelige og dermed ugyldige som følge af den lange afregningsfrist, har Forbrugerombudsmanden besluttet at lukke sagen uden at foretage sig yderligere.

Det skyldes, at Lauritz.com er under konkurs, og at en eventuel civil retssag på vegne af forbrugerne ikke vil kunne stille forbrugerne bedre i konkursboet, lyder det.

Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om selskabet har overtrådt strafbelagte bestemmelser i markedsføringsloven eller straffeloven.

I en periode op til konkursen i juli 2023 hævede Lauritz.com ad flere omgange sin afregningsfrist, til den til sidst var 60 bankdage. Det svarer til 12 uger.

Forbrugerombudsmanden har desuden undersøgt, om de foregående frister på henholdsvis 40 og 33 bankdage var i strid med aftaleloven.

Det har ikke været muligt at nå til en endelig vurdering, da konkursen har gjort det umuligt at fremskaffe de tilstrækkelige oplysninger, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Det er dog myndighedens opfattelse, at både frister på 33 og 40 dage sandsynligvis er i strid med loven, hvis formålet var at opnå gratis, midlertidig likviditet.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden lovgivning, der skal beskytte forbrugere.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere