Finans

søn, 01 sep 2024

SAS er blevet del af en ny familie med Air France-KLM

SAS var blandt stifterne af Star Alliance, som selskabet i dag er trådt ud af. Det betyder, at man ikke længere samarbejder lige så tæt med Lufthansa som tidligere. (Arkivfoto).
Johan Nilsson/Ritzau Scanpix SAS var blandt stifterne af Star Alliance, som selskabet i dag er trådt ud af. Det betyder, at man ikke længere samarbejder lige så tæt med Lufthansa som tidligere. (Arkivfoto).

Luftfartsselskabet SAS er i disse dage for alvor på vej ind i en ny virkelighed.

Onsdag trådte selskabet ud af den konkursbeskyttelse, der har holdt hånden under det lukningstruede selskab, mens en rekonstruktion blev skruet sammen.

Og torsdag træder selskabet ud af Star Alliance-samarbejdet og indgår i et nyt, nemlig Skyteam.

Dermed er det farvel til de hidtidige 25 samarbejdspartnere, som blandt andet omfatter Lufthansa, United Airlines og Thai Airways.

I stedet er det goddag til 19 andre selskaber - herunder Air France-KLM, Delta og Virgin - hvis netværk SAS-kunderne fremover kan benytte sig af.

- Det er nok mest de passagerer, der flyver meget med SAS, der kommer til at mærke forskel.

- Og de gør de hovedsageligt ved, at der fremover kommer til at stå et andet navn på haleroret på de fly, som de rejser med på den sidste del af rejsen, siger Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker i Sydbank.

Han ser ikke den store forskel på de to alliancer, hvis netværk begge omfatter mere end 1000 destinationer i hele verden.

- Der vil måske være enkelte destinationer, som danske rejsende ikke længere har adgang til, men omvendt kan det åbne nye forbindelse.

- Men derudover vil SAS formentlig gøre alt for, at kunderne ikke oplever negative konsekvenser af skiftet, siger Jacob Pedersen.

Med skiftet til Skyteam kommer SAS helt naturligt tættere på Air France-KLM, som efter rekonstruktionen er blevet medejer.

Men der kan også være andre positive sidegevinster ved at begynde på en frisk i en ny alliance, mener Jacob Pedersen.

- Man var nok nået et punkt i Star Alliance, hvor der var gået metaltræthed i det transatlantiske samarbejde.

- Nu starter man med et blankt stykke papir, og alt er åbent og muligt. Det handler for SAS om at få det bedste ud af de passagerstrømmene ind og ud af Skandinavien, siger analytikeren.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Lav interesse for omlægning giver laveste antal lånetilbud i 28 år I 2024 landede antal lånetilbud ti procent lavere end i 2023. Det skyldes lav i... Læs mere
Ministerium hjælper misbrugt SF'er i sag om falske opslag På sociale medier deles der falske opslag, der hævder, at SF-politiker beder R... Læs mere
Minister vil undgå slettet gæld til kriminelle som får tilbagefald Kriminelle skal i fem år afstå fra yderligere kriminalitet for at få eftergiv... Læs mere
Beredskabsaftale for millioner præsenteres onsdag Minister havde lovet en aftale om det statslige beredskab inden jul, men kan prÃ... Læs mere
Forbløffet statsminister vil stoppe dansk hjælp til skyggeflåde Dansk skibsværft servicerer russiske naturgasskibe, hvilket statsminister finde... Læs mere