Iværksætter

man, 03 okt 2022

Sådan finder du det rette virksomhedsnavn til din virksomhed

Sådan finder du det rette virksomhedsnavn til din virksomhed

Er du i gang med at starte din egen virksomhed? Så skal du også tage stilling til, hvad din virksomhed skal hedde. Der er vidt forskellige holdninger til hvor vigtigt et godt virksomhedsnavn er, og det kommer også an på hvilken branche du befinder dig i. I denne artikel giver vi tips til, hvordan du finder det rette virksomhedsnavn til din virksomhed.

Hvor vigtigt er firmanavnet?

Der er mange holdninger til, hvor vigtigt et godt firmanavn er. Nogle siger, at det er altafgørende for virksomhedens succes, mens andre mener, at det ikke betyder så meget. Det kommer helt an på din branche. Hvis du arbejder inden for et fag, hvor kunden ofte handler på anbefaling fra venner og bekendte, så er det ikke sikkert, at dit firmanavn har den store betydning. Men hvis du er en del af et mere konkurrencepræget marked, kan det være afgørende for virksomhedens succes.

Derudover skal du også tage stilling til, hvor langt frem i tiden du ønsker at virksomheden skal være. Hvis du har en virksomhed med et meget specifikt produkt, kan det være en fordel at have et navn, der beskriver dette. Men hvis du ønsker at virksomheden skal kunne udvide sig og tilbyde andre produkter i fremtiden, kan det være en fordel at have et mere alment navn.

Sådan finder du på et godt firmanavn

Det første step er selvfølgelig at finde på et navn. Det kan være en stor udfordring, for hvordan finder man lige på det helt rigtige navn?

Fordelen ved at have et godt firmanavn er, at det gør det nemmere for kunden at huske virksomheden. Men det er ikke altid lige nemt at finde på et godt navn. Derfor har vi her samlet nogle tips, der kan hjælpe dig på vej.

Find ud af hvilken type navn, der passer til din virksomhed

Det første step er at finde ud af, hvilken type navn der passer bedst til din virksomhed. Er du en del af et konkurrencepræget marked, kan det være en fordel at have et mere unikt navn, der skiller sig ud fra mængden. Men hvis du arbejder inden for et mere traditionelt fag, kan det være en fordel at have et navn, der fortæller kunden hvad virksomheden laver.

Undersøg om navnet allerede er taget

Når du har fundet på et navn, skal du sørge for at undersøge om det allerede er taget. Dette kan du gøre ved at tjekke virksomhedsregisteret eller tjekke, om domænenavnet er ledigt. Hvis navnet allerede er taget, skal du finde på et andet.

Husk at navnet også skal fungere internationalt

Hvis du ønsker at virksomheden skal have mulighed for at ekspandere i fremtiden, skal du huske at navnet også skal fungere internationalt. Dette betyder, at det ikke må være for specifikt til et bestemt land eller en bestemt kultur.

Test navnet på dine kolleger og venner

Når du har fundet på et navn, er det en god idé at teste det på andre. Giv virksomheden et navn og se om dine venner og bekendte kan huske navnet. Dette kan være med til at give dig et indblik i, hvor godt navnet fungerer.

Husk at du kan altid ændre firmanavnet

Det er ikke sikkert, at du finder på det perfekte firmanavn med det samme. Og det er heller ikke noget problem. Du kan altid ændre firmanavnet, hvis det viser sig, at det ikke fungerer så godt, som du havde håbet.

Alle virksomheder behøver ikke hedde "By-?"

I de senere år er der kommet en drastisk stigning i virksomhedsnavne der indeholder "By[Efternavn]". Dette er især udbredt blandt de unge iværksættere.

Men det er ikke alle virksomheder der behøver at følge denne trend. Hvis du har et mere alment navn, kan det være en fordel. Dette gør det nemmere for kunden at huske virksomheden, og det kan også virke mere professionelt.

Gode virksomhedsnavne skaber høj brandværdi

En undersøgelse fra Harvard Business School viser, at gode virksomhedsnavne har en positiv effekt på virksomhedens brandværdi. Undersøgelsen viste også, at de fleste forbrugere er villige til at betale mere for et produkt, hvis det kommer fra en virksomhed med et godt navn.

Så hvis du arbejder på at skabe en stærk brandværdi for din virksomhed, kan det være en idé at investere i et godt navn.

I Danmark har vi mange velkendte virksomhedsnavne, som alle har en stærk brandværdi. Et godt eksempel er butikskæden "Normal". Da kæden startede deres aggressive markedsføring tænkte mange, at man da ikke kan kalde en butik for "Normal". Men navnet er blevet et af de stærkeste brande i Danmark, og Normal har formået at skabe en høj brandværdi.

Det er ikke altid nemt at finde på et godt firmanavn, men det er en vigtig proces for enhver virksomhed. Hvis du følger vores tips, kan du finde på det perfekte navn til din virksomhed. Husk også, at du altid kan ændre navnet, hvis det ikke fungerer som forventet.

Du kan læse andre artikler til iværksættere her.

Andre læser også

EU har fastlagt mandat for bistand til fattigste lande på klimatopmøde EU vil fokusere på at få rejst privat kapital til klimafinansiering på klimat... Læs mere
ATP vil lave færre klimainvesteringer efter grønne fejlskud ATP-direktør siger, at mange grønne investeringer slet ikke overvejes, "fordi ... Læs mere
Fordelingen af statslige arbejdspladser i landet er uændret Vi er ikke nået i mål med at skabe bedre balance i fordelingen af statslige ar... Læs mere
Konservative vil have domstole til at smide kriminelle ud af boliger For at ramme bandemedlemmer hårdere skal domstole kunne smide kriminelle ud af ... Læs mere
Økonomista udvider ejerkredsen med Media Group Danmark Pengemagasinet Økonomista, der fokuserer på at formidle økonomi til kvinder, ... Læs mere