Kongelige

tir, 17 dec 2024

Kongeparret og dronning Margrethe blev misbrugt i markedsføring

Kongehuset havde ikke givet tilladelse til, at kongeparret måtte indgå i markedsføring af julekugler og plakater. Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det fra Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto).
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix Kongehuset havde ikke givet tilladelse til, at kongeparret måtte indgå i markedsføring af julekugler og plakater. Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det fra Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto).

Kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe er blevet misbrugt i virksomheders markedsføring.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til to virksomheder, som efterfølgende er stoppet med at sælge og markedsføre de gældende produkter.

Blandt andet har virksomheden Sights ApS markedsført og solgt julekugler, som forestillede kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe. Julekuglerne er blevet markedsført på Facebook og Instagram, lyder det.

Desuden har en enkeltmandsvirksomhed solgt og markedsført kunstplakater med kong Frederik i bar overkrop og med tatoveringer. Plakaten har været opsat flere steder i København, skriver Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen understreger, at afbildningen af kongehusets medlemmer er sket uden kongehusets tilladelse.

- Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation, siger Torben Jensen i pressemeddelelsen.

- Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter, lyder det videre.

Forbrugerombudsmanden har tidligere set på sager, hvor medlemmer af kongehuset er blevet brugt i markedsføring uden forudgående tilladelse.

I 2021 udtalte Forbrugerombudsmanden, at det var i strid med god markedsføringsskik at anvende navn og billede af den afdøde kong Frederik IX uden tilladelse fra kongehuset.

Et smykkefirma havde forinden brugt billeder af kong Frederik IX og de kongelige palæer i forbindelse med markedsføring.

Men da smykkefirmaet allerede havde fjernet billeder og andre referencer til den afdøde konge fra sin hjemmeside, forfulgte Forbrugerombudsmanden ikke sagen yderligere.

Den afdøde konges navn indgik ligeledes i smykkefirmaets navn. Men da firmanavnet var gyldigt registreret som varemærke i EU, hørte denne del ikke under Forbrugerombudsmandens område, lød det.

Senere samme år valgte ejeren af virksomheden dog at ændre navnet. Det skete efter en "konstruktiv dialog" med kongehuset, sagde virksomhedsejeren til Finans.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Minister vil se på om værft kan servicere skyggeflåde og søværnet Skibe fra søværnet serviceres på dansk værft side om side med skibe, som und... Læs mere
Fitnesskæde får bøde på 600.000 kroner for vildledning af forbrugere Arca gjorde ikke tydeligt opmærksom på, at man blev tilmeldt et løbende abonn... Læs mere
Danske kampfly og skibe bidrager til overvågning i Østersøen Danmark bidrager til Nato-indsats med blandt andet fly og skibe, oplyser Forsvar... Læs mere
Myndigheder får lettere ved at håndtere forbud mod ulovlige bander Politi og øvrige myndigheder skal med ny lov få bedre muligheder for at sætte... Læs mere
Medier: Ansatte har i flere år oplevet seksuel chikane i advokatfirma Djøf mener, at der er tale om et alvorligt ledelsessvigt i Plesner. Ledende par... Læs mere