Nyheder

tir, 30 maj 2023

Analytiker før flyveledermøde: Ny ledelse kan øge parters tillid

kontroltårnet i Københavns Lufthavn (Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Med udskiftning i Naviairs bestyrelse er der på lidt længere sigt åbnet en "dør på klem" for en løsning på flyvelederkonflikten, som har påvirket tusindvis af passagerer.

Men på kort sigt er håbet ikke stort.

Sådan lyder det fra Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, op til et møde tirsdag mellem konfliktens parter - lufttrafiktjenesten Naviair og flyveledernes fagforbund, Datca.

- Hvis ser på de positive ting i det her, så har der været ledelsesskift hos Naviair, og det åbner en dør på klem for, at tilliden mellem ledelse og medarbejdere kan blive genoprettet, siger luftfartsanalytikeren.

Der er i øjeblikket mangel på flyveledere i Københavns Lufthavn, og det har ført til en konflikt mellem Naviair og Datca.

Naviair vil gerne have flyvelederne til at tage flere ekstravagter, hvorimod flyvelederne mener, at ekstravagterne har fået et for stort omfang.

Branchen frygter, at også sommerens rejsemåneder bliver påvirket.

Sidste uge blev det meddelt, at DSB's topchef, Flemming Jensen, skal være ny bestyrelsesformand i Naviair.

Det kan give håb om fremdrift på længere sigt, mener Jacob Pedersen. Men han har få forventninger til et egentligt gennembrud i tirsdagens forhandlinger på grund af den økonomiske ramme.

- Det ser desværre ud til, at parterne stadigvæk er ret fastlåste, siger han.

Han mener, at der mangler nogle "af de allervigtigste byggesten, der skal til for at få flyvelederne til at tage ekstravagter igen".

- Politikerne har svært ved at træde i karakter og rykke ind i det her problem og sikre, at Naviairs økonomiske ramme bliver forhøjet henover de næste år, siger han.

Dermed mener Jacob Pedersen heller ikke, at man skal lægge alt for meget i de ellers positive signaler fra parterne sidste uge.

Her blev det meddelt, at Naviair ville sende et nyt forhandlingsoplæg, som skal drøftes tirsdag.

Men det ændrer i hans øjne ikke på de egentlige problemer.

- Det egentlige problem er at få øget den økonomiske ramme til Naviair, så Naviair har mulighed for i de næste år at uddanne flere flyveledere, så dem, der er i dag, bliver fri for at skulle tage alle ekstravagterne fremover, siger han.

Den snart forhenværende bestyrelsesformand i Naviair, Anne Birgitte Lundholt, stopper i selskabets bestyrelse ved selskabets generalforsamling i juni.

/ritzau/

Andre læser også

Telia Danmark bliver til Norlys Mobil næste år Mobilkunder hos Telia Danmark vil fremover se et nyt navn øverst i displayet. N... Læs mere
Moderaterne tabte armlægning i regeringen om lukkede regioner Fire regioner består trods Moderaternes valgprogram om at lukke regionerne. Par... Læs mere
Regioner om sundhedsråd: Afgørende at de bliver effektive Regeringen foreslår nye sundhedsråd. De skal være effektive, mener regionerne... Læs mere
Danske Bank indgår millionforlig i fransk udløber af hvidvasksag Estisk hvidvasksag har allerede kostet Danske Bank over 15 milliarder kroner. Nu... Læs mere
Klimarådet ser ikke et nyt vindeventyr lige om hjørnet Skal vi være førende på andre klimateknologier end vindmøller, kræver det i... Læs mere