Udland

tir, 12 mar 2024

Knap 20 millioner amerikanere så oscarshow i tv

"Barbie", som har været en stor succes, når det kommer til billetsalg, og som var nomineret i flere kategorier, måtte nøjes med en statuette i kategorien Bedste Originale Sang for Billie Eilish' "What Was I Made For?".
Evan Agostini/Ritzau Scanpix "Barbie", som har været en stor succes, når det kommer til billetsalg, og som var nomineret i flere kategorier, måtte nøjes med en statuette i kategorien Bedste Originale Sang for Billie Eilish' "What Was I Made For?".

Omkring 19,5 millioner amerikanere så med, da årets oscarstatuetter blev uddelt i Los Angeles søndag aften lokal tid.

Det er det højeste antal seere i fire år, skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af tal fra ABC.

Sidste år satte 18,8 millioner sig foran skærmen for at følge med i prisuddelingen, og der er dermed sket en stigning på fire procent, lyder det.

Også på sociale medier fik prisuddelingen opmærksomhed. Her interagerede 18,5 millioner personer med udsendelsen, hvilket også er en stigning på omkring fire procent siden sidste år ifølge ABC.

På det sociale medie X, tidligere kendt som Twitter, var hashtagget #Oscars også det mest populære i USA gennem hele showet, og det var det mest anvendte hashtag hele søndagen igennem.

I 2021 endte det amerikanske seertal på omkring ti millioner, hvilket er det laveste nogensinde. Både i 2022 og 2023 steg det dog igen.

Søndagens show startede en time tidligere, end det de foregående år har gjort, hvilket kan have haft en betydning for seergevinsten.

Generelt set har antallet af tv-seere til diverse større prisuddelinger været faldende i de seneste år. Det skyldes blandt andet, at mange søger mod streaming og sociale medier i stedet for live-tv.

Den oscaruddeling, der historisk har haft flest tv-øjne rettet mod sig, var showet i 1998, hvor storfilmen "Titanic" ryddede bordet og vandt 11 Oscars.

Her så mere end 57 millioner amerikanere med.

Den amerikanske komiker og talkshowvært Jimmy Kimmel var dette års vært, hvilket var hans fjerde gang i rollen. Ifølge Reuters har der været positive anmeldelser af hans præstation på scenen.

Showet centrerede sig blandt andet om de to film, der sidste år solgte flest billetter, og som begge var nomineret i flere kategorier. Det gjaldt "Oppenheimer" og "Barbie".

Mens "Oppenheimer" vandt i alt syv priser - herunder prisen for Årets Film - måtte "Barbie" nøjes med en statuette i kategorien Bedste Originale Sang for Billie Eilish' "What Was I Made For?".

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Manglende efterspørgsel er den største hæmsko for industrien Erhvervslivet ser fortsat på fremtiden med forsigtig optimisme, selv om humøre... Læs mere
Højere fragtrater sender omsætning i DSV op men overskud falder Uro i Det Røde Hav har sendt fragtrater og DSV's omsætning op. Men indtjening ... Læs mere
Lego-konkurrent øger overskuddet i andet kvartal Mattel landede et overskud på cirka 410 millioner kroner i årets andet kvartal... Læs mere
Politikere får kritik for at bygge smukt i stedet for praktisk Sygehuse bygges med for meget fokus på form og for lidt på funktion, viser eva... Læs mere
Cloudløsning og søgefunktion løfter Alphabets regnskab Googles moderselskab, Alphabet, havde en omsætning på 84,7 milliarder dollar i... Læs mere