Virksomhedsdrift

ons, 02 feb 2022

Derfor bør du have en hjemmeside til din virksomhed

Derfor bør du have en hjemmeside til din virksomhed

I disse tider er det svært at komme udenom, at man bør have en hjemmeside til sin virksomhed. En hjemmeside er en virksomheds digitale visitkort, og kan skabe flere kunder og øge kendskabet til en virksomheds produkter og ydelser. I denne artikel kan du læse, hvorfor du bør investere i en professionel hjemmeside.

En hjemmeside er en online salgskanal

Hovedargumentet for at de fleste virksomheder bør investere i en professionel hjemmeside er, at en hjemmeside kan skabe salg af en virksomheds ydelser, og øge omsætningen. En hjemmeside er tilgængelig alle tider i døgnet og i alle dagene på året, og derfor bør du også anse en hjemmeside som værende en vigtig salgskanal, der altid er tilgængelig for potentielle kunder.

Det er derfor vigtigt at din webside er simpel og præsentabel, så dine potentielle kunder nemt kan navigere rundt og finde de ydelser som de søger. Endvidere skal hjemmesiden også skille sig ud fra konkurrenternes, så den er unik og fremhæver hvorfor kunderne netop skal vælge din virksomhed.

Bør du købe eller lave din hjemmeside?

Hvis du endnu ikke har en hjemmeside, men nu har besluttet dig for at at du skal have én, så kan du gå to veje. Du kan enten lave din egen hjemmeside eller købe én fra et marketingbureau eller webbureau.

Nu om dage kan du skabe din egen hjemmeside med diverse hjemmesideprogrammer på ganske kort tid. Det har faktisk aldrig været nemmere at lave sin egen hjemmeside. Ved at vælge de simple hjemmesideprogrammer såsom Squarespace, Weebly og Wix kan du benytte forskellige temaer og nemt udfylde alle de relevante informationer om din virksomhed. Dertil kan du præge en hjemmeside med forskellige farver der matcher din virksomheds brand.

Hvorfor laver alle virksomheder så ikke sin egen hjemmeside?

Hvis du vælger at lave din egen hjemmeside skal du være særligt opmærksom på, at du med stor sandsynlighed vil opleve nogle begrænsninger som du skal indfinde dig med. At vælge at lave sin egen webside uden særlige webevner kan gøre, at du skal begrænse dig til bestemte webdesigns og bestemte opsætningsindstillinger, som man ikke kan tilrette. Dette kan være et stort minus for mange virksomheder, der derved vil have svært ved at differentiere sig eller vise nogle bestemte elementer. Hvis du blot ønsker en form for visitkorthjemmeside til din virksomhed ville du godt kunne nøjes med at lave din egen webside.

Hvis du derimod ønsker en unik webløsning der fremhæver din virksomheds brand og ydelser, så bør du overveje at tage fat i et webbureau eller marketingbureau. For rigtig mange virksomheder vil valget om at benytte en ekstern leverandør give besparelser. Nok kan en webside fra et bureau koste penge, men besparelserne kan komme af at mindske de interne ressourcer til drift og vedligeholdelse af hjemmeside. Et bureau kan sørge for alt og opfylde de designønsker som man har, samt sørge for alt drift.

En professionel hjemmeside gør en forskel

En professionel hjemmeside gør bare en forskel. Hvis din virksomhed opererer på et konkurrencepræget marked kan potentielle kunder surfe rundt på dine konkurrenters websider. En professionel hjemmeside gør, at potentielle kunder stopper ved din webside og rent faktisk giver sig tid og kigger på din virksomheds ydelser eller produkter. En professionel websides fornemmeste opgave er, at den skal konvertere og skille sig ud fra konkurrenternes websider.

Endvidere kan en professionel webside også vise kunderne, at din virksomhed er professionel, og det kan give en tryghed hos kunderne. En webside kan hurtig komme til at se utroværdig ud, hvis man ikke gør noget ud af den, og hvis man ikke udfylder de rette oplysninger om en virksomhed. Vi danskere har i mange år bevæget os forsigtigt rundt på internettet for at undgå virus eller andre former for computerangreb, og en utroværdig webside kan derfor afsky mange internetbrugere for interagere.

Hvad skal din virksomhed vise på en hjemmeside?

Hvad skal din virksomhed vise på en hjemmeside?

Hvad skal din virksomhed vise på en hjemmeside?

Når det kommer til hvad en virksomhed burde have på en webside, så kommer det naturligvis an på hvilken type virksomhedshjemmeside der er tale om. Dog er der nogle fællestræk af elementer, som vi mener alle websider burde have. Læs listen herunder.

'Om os' side

Din virksomhed burde have en 'Om os' side, der fortæller nærmere om, hvad din virksomhed laver, og hvordan virksomhedens historie er. Selvom din virksomhed måske er ny, så kan det være en god idé at beskrive din virksomheds visioner og missioner. Endvidere bør du beskrive, hvad du ønsker at bidrage med. Spørg dig selv; Hvad er det du vil udrette? Hvordan vil du gøre det? Hvorfor kan du gøre det?

Kontaktinformationer

Hvis din virksomhed skal fremstå seriøs på internettet bør du skilte med kontaktinformationer til virksomheden. Det skal være nemt og enkelt for brugerne at finde relevante kontaktoplysninger på din virksomhed, så de kan tage kontakt. Det ville være et ærgerligt grundlag at miste potentielle kunder på, hvis det skyldes manglende synlige kontaktinformationer.

Vis dit CVR-nummer

Hvis du er en B2B-virksomhed bør du også vise dit CVR-nummer på din webside. Faktisk skal du vise det. Hvis din virksomhed tilbyder dyre ydelser eller produkter til erhvervskunder kan det være afgørende, om din virksomhed har en sund økonomi. Derfor er det ikke unormalt, at erhvervskunder først tjekker din virksomheds regnskab før de tager kontakt eller køber noget hos dig.

Vis billeder af medarbejdere

At vise billeder af medarbejdere eller sælgere kan også gøre en stor forskel i forhold til, hvordan din webside opfattes af brugerne. Det kan give en tryghed for brugerne at se, hvem det egentlig er man kontakter, og sætte et ansigt på de forskellige medarbejdere. Hos nogle virksomheder giver det kun mening at vise salgsafdelingens medarbejdere, da det kun er dem der har kundekontakt, mens det hos andre virksomheder giver bedst mening at vise hele organisationen. I nogle tilfælde giver det også bedst mening, at man kun viser direktionen.

Tilbyd chatsupport (Hvis det giver mening)

Sidst men ikke mindst bør du overveje, om det kunne give mening at have en chatsupport på din webside. Det er ikke hos alle virksomheder, at denne funktion giver mening. Det kan være, at der ikke er ressourcer til at kunne opretholde korte svartider på supportchatten, eller at det bare ikke giver mening ud fra det kundesegment som din virksomhed henvender sig til.

Dog kan man også vælge at have en chatrobot, men igen skal det give mening ud fra den virksomhedstype som du ejer. En chatrobot kan naturligvis ikke besvare alle spørgsmål. Derfor bør du overveje, om den skal kunne besvare de mest stillede spørgsmål. Hvis man vælger denne løsning skal man være klar over, at det kan frustrere nogle brugere, hvis de kun kan få svar på nogle spørgsmål og ikke andre. Derfor kan de vælge at forlade din webside fordi de ikke kan få svaret på det de spørger om fra chatrobotten.

Hvis du er en lille B2B-virksomhed, der sælger nogle nicheydelser eller nicheprodukter giver det højest sandsynligt ikke mening at have en chat overhovedet. Ejer du tværtimod en større hjemmeside eller webshop der henvender sig til private forbrugere kan det være godt givet ud med en chatsupport.

Sådan bliver din hjemmeside synlig på Google

Sådan bliver din hjemmeside synlig på Google

Sådan bliver din hjemmeside synlig på Google

Én ting er, at det er vigtigt at have en flot repræsentativ webside, men noget andet er at den skal kunne findes på de forskellige søgemaskiner. Du kan investere i en nok så dyr hjemmeside, men hvis den ikke kan findes i søgeresultaterne kan det være ligegyldigt for din virksomhed. I Danmark benytter størstedelen af internetbrugerne Google som deres primære søgemaskine. Når man ønsker at øge synligheden af en webside på Google arbejder man med to forskellige områder.

  • Betalt annoncering med Google Ads
  • Organisk rangering i søgeresultater

Betalt annoncering med Google Ads

Den betalte annoncering ses oftest i de tre øverste søgeresultater i en Google søgning. Disse resultater er markeret med teksten 'Annonce'. Måden man bliver synlig på de øverste søgeresultatpladser er, at en given hjemmeside eller webshop benytter Google Ads til at annoncere deres ydelser eller produkter på Google.

Ved denne synlighedsmetode betaler en virksomhed først, når en googlebruger klikker på linket der fører ind til websiden. Prisen pr. klik varierer alt efter hvor meget konkurrence der er på de søgeord man ønsker at dukke op på.

Organisk søgemaskineoptimering (SEO)

Den anden primære metode til at synliggøre din virksomheds hjemmeside på Google er ved at optimere med SEO. SEO står for Search Engine Optimization, og handler om at man skal optimere en webside for at opnå bedre rangeringer i søgeresultater. At arbejde med SEO er mange ting, men som oftest arbejder man grundlæggende med:

  • At skabe tekstindhold
  • Hastighedsoptimering
  • Optimere titler og beskrivelser
  • Skabe trafik fra andre hjemmesider

I modsætning til Google Ads tager det oftest lang tid før at man kan se effekten af SEO-optimering. Omvendt er SEO-optimering heller ikke noget man bare kan tilsidesætte, for det vil sige, at du altid skal betale for Google Ads for at rangere på de rette søgeord.

Hvor meget koster en professionel hjemmeside?

Hvor meget koster en professionel hjemmeside?

Hvor meget koster en professionel hjemmeside?

Hvis man ejer en nyopstartet virksomhed eller af en eller anden årsag aldrig har haft en hjemmeside kan det være en stor investering at tilkøbe en hjemmeside. Hvis man tager kontakt til et bureau kan nogle blive skræmt over at en hjemmeside måske koster fra 15.000 kr. og op efter.

I Danmark findes der et hav af bureauer der laver websider billigere end 15.000 kr. Dog har vi oplevet, at der oftest er nogle skjulte udgifter i forbindelse med opbygningen af websiden eller driften. Hvis man har nogle unikke ønsker vil prisen på en webside typisk ryge opad. Derfor skal du som tommelfingeregel altid forvente, at en professionel hjemmeside minimum koster 15.000 kr. ekskl. moms.

Vær opmærksom på dette inden du køber en hjemmeside

Har du besluttet dig for at købe en hjemmeside hos et marketingbureau eller webbureau? Så skal du være varsom. Du skal ikke vælge det første bureau der dukker op. Du skal være kritisk og være sikker på, at i indgår en ordentlig aftale. Der findes desværre flere bureauer i Danmark der lover og reklamerer med billige professionelle hjemmesider, men hvor der hurtigt kommer høje udgifter i forbindelse med specifikke behov eller driftsomkostninger.

Vi har skrevet en artikel der netop belyser de elementer, som du skal være særligt opmærksom på, inden du vælger en leverandør.

Andre læser også

Aagaard skuffet over manglende reduktioner i COP-aftale Fokus på reduktioner af drivhusgasser gled ud af den endelige aftaletekst til s... Læs mere
Klimatopmøde ender med billion-mål for klimahjælp til ulande Efter hårde forhandlinger på FN's klimatopmøde COP29 er et nyt mål for klima... Læs mere
Indien modsætter sig netop vedtaget COP-aftale Efter vedtagelsen af et nyt mål for klimafinansiering på FN's klimamøde skød... Læs mere
Verdens lande vedtager handelssystem med klimakreditter Med klimakreditter kan man betale for tiltag andre steder, der sænker udledning... Læs mere
Aagaard langer ud efter COP-formandskab i kaotisk slutspurt COP-formandskab har lavet elendig involvering af fattige lande, siger Aagaard ef... Læs mere