biler

tir, 01 apr 2025

af Christoffer Bach

Mød manden bag VeilSide: Japans originale tuninglegende

Tokumeigakarinoaoshima / Wikimedia Commons

Fra opvasker til ikon i bilkulturen

Hironao Yokomaku var ifølge TopGear blot 16 år gammel, da han begyndte at arbejde i et fransk køkken – uvidende om, at han en dag ville blive en af grundlæggerne af Japans tuningindustri.

I dag er han 63 år og leder fortsat det legendariske tuningfirma VeilSide fra basen i Tsukuba.

Nyligt har han præsenteret et nyt samarbejdsprojekt med skuespilleren Sung Kang fra Fast and Furious-filmene.

Et navn udødeliggjort af Tokyo Drift

De fleste bilentusiaster kender VeilSide fra filmen Tokyo Drift, hvor den bredbyggede “Fortune” Mazda RX-7 blev et ikon for hele franchisen.

Men VeilSide havde allerede i årene forinden cementeret sig som en af Japans mest avancerede tunere.

Med kompromisløs performance og markante karrosserikits satte virksomheden standarden for 1990’ernes og 00’ernes japanske bilkultur.

Design inspireret af Batmobilen

VeilSides designs, ofte præget af voldsomme hækspoilere, kraftigt skulpturerede kofangere og ultra-lave splittere, blev hurtigt et kendetegn.

Inspirationen kom overraskende nok fra Batmobilen, hvilket gav bilerne et næsten tegneserieagtigt, men alligevel aerodynamisk udtryk.

For Yokomaku var det vigtigt at skabe helhedsoplevelser – ikke blot fokusere på motor, undervogn eller udseende alene.

Fortune og Combat – mere end bare navne

Kun biler, der lever op til VeilSides omfattende standarder for ydeevne, køreegenskaber og aerodynamik, får lov til at bære navnene “Fortune” eller “Combat”.

For Yokomaku handler det ikke bare om at tune en bil – det handler om at forvandle den til noget komplet.

VeilSide repræsenterer mere end bare japansk tuning – det er en filosofi om detaljer, passion og ægte bilkultur.

Og med nye projekter i horisonten er det tydeligt, at Hironao Yokomaku endnu ikke er færdig med at forme bilverdenen.

Andre læser også

1956 Porsche 356A: Klassisk elegance med skjulte kræfter En ikonisk Porsche 356A fra 1956 er blevet nænsomt opgraderet med moderne tekni... Læs mere
BMW R 12 G/S: Klassisk enduro med moderne teknologi BMW trækker på sin enduro-arv og løfter sløret for den nye R 12 G/S – en r... Læs mere
Første smugkig: Škoda Elroq RS nærmer sig debut Škoda løfter sløret for Elroq RS – en sportslig elbil med sortlakerede RS-d... Læs mere
Vauxhall siger farvel til Luton – 120 års bilproduktion er slut Sidste Vivaro rullede af båndet – fremtiden ligger i Ellesmere Port Læs mere
Peugeot bekræfter: En ny 208 GTi er på vej – og den bliver elektrisk GTi-navnet vender tilbage i en ny, hurtig version af e-208 Læs mere