København Syd, der anses for at være hovedstadens mest forvirrende togstation, står over for en transformation til et af landets største trafikale knudepunkter. ”Den er forvirrende, uoverskuelig og dårligt indrettet, mener flere borgere. Men København Syd skal blive Danmarks andenstørste togstation.” skriver tv2kosmopol.dk.
Den rytmiske lyd af konstruktion
Når man nærmer sig byggeriet, mødes man først af den rytmiske lyd af konstruktion. Straks derefter kommer synet af byggepladsen, der omgiver togstationen: Jord, grus, gravemaskiner og arbejdere iført orange tøj og gule hjelme. Passagerer navigerer gennem byggepladsen via afspærrede stisystemer fra en perron til en anden.
Skilte med pile angiver spor 23 og 24 lige rundt om hjørnet, mens spor 1 og 2 ligger ti minutters gang derfra. I december 2023 blev Ny Ellebjerg Station omdøbt til København Syd som det første skridt mod at blive en af Danmarks største trafikknudepunkter, kun overgået af Københavns Hovedbanegård.
En udfordrende oplevelse
Planen er at få op mod 37.000 daglige besøgende til stationen med metro, S-tog og fjern- og regionaltog samt på sigt internationale togforbindelser. Men hvordan en så "forvirrende" og "uoverskuelig" station skal håndtere så mange passagerer, er der mange, der har svært ved at forestille sig.
Henrik Palsmar, medlem af Valby Lokaludvalg, beskriver stationen som "meget, meget uoverskuelig og rodet". Han påpeger, at problemet stammer fra stationens oprindelige design, der ikke var beregnet til den nuværende trafikmængde.
Gennem byggeområdet på stationen støder man på byggearbejdere på elløbehjul og forvirrede passagerer, der søger vej til deres tog. Spor 23 og 24, hvor regionaltogene kører fra, er gemt væk på den anden side af en tunnel, der føles som at gå ind i en byggeplads, men det er den rigtige vej til toget.
Selv lokale som Astrid Stender Cordes, der har boet i Valby hele sit liv, finder stationen udfordrende at navigere på trods af sin daglige brug. Hun glæder sig over udsigten til, at København Syd bliver et stort trafikalt knudepunkt, men er skeptisk overfor dens layout og navn.
Planen for det trafikale knudepunkt
Navnet "København Syd" er blevet mødt med kritik og forvirring, da det kan forveksles med Amager, hvilket Thomas Danielsen, transportministeren, forsvarer som en beslutning truffet af et bredt flertal af Folketingets partier.
Metroselskabet er klar over stationens udfordringer og bygger et underjordisk omstigningsområde for at forbedre tilgængeligheden. Planen er, at dette område skal stå klar til sommer, og det forventes at gøre stationen mere overskuelig og tryg for passagererne. Transportministeren påpeger, at den massive satsning på København Syd vil gøre det til et vigtigt knudepunkt for den kollektive transport, hvilket forhåbentlig vil gøre oplevelsen bedre for de rejsende.